Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Minulle iso purjo ei ole ongelma, sillä käytän siitä sen minkä tarvitsen ruuanlaitossa. Loput leikkaan renkaiksi ja pakastan pakastepussissa. En siis niitä edes esikypsennä vaan pakastan raakana. Pussista otan sitten sen, minkä kulloinkin tarvitsen. Sopivan määrän saa napakalla nyrkin iskulla, jos ovat vähän jämähtäneet yhteen. En mitenkään pysty valmiissa ruuassa erottamaan olenko käyttänyt tuotetta vai pakastettua purjoa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Pitääpä kokeilla tuota ^, ennen kuin uskon.
Ainakin valmiissa kaupan pakastesoppajuureksissa, joissa on purjoa mukana, nimenomaan se purjo maistuu pahalta. Ehkä ne on esikypsennetty tai jotain.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Ihan tällä kokemuksella, mikä itselläni on, en vakuutu siitä, että hyvistä, tuoreista raaka-aineista itse tehty ruoka olisi ravinto- tai makuarvoiltaan huonompaa kuin teollisvalmisteinen. Alkoi kiinnostaa, mitä extragourmeevalmisruokaa Brutto syö ja mistä sitä ostaa?

T: Xante

Brutto

#153
Siis pelkkiä valmiskeittojakin löytyy jo ihan tuhottomasti:

http://syohyvaa.fi/tuotevertailut/kategoriat/valmisruoat-2/valmiskeitot/

Purkkihernekeitot ovat joka valmistajalla ihan jees, Saarioisen lihakeitto on hyvää, Snellmanin Täyteläinen pinaattiketto on hyvää, Saarioisen Siskonmakkarakeitto on ihan huippu...

Ja noitahan voi aina itse hieman tuunata jos on pakko saada siihen jokin persoonallinen lisävivahde.


Ja tässä muita valmisruokia:

http://syohyvaa.fi/tuotevertailut/kategoriat/valmisruoat-2/
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

#154
Lainaus käyttäjältä: Brutto - helmikuu 28, 2019, 15:47:27
Siis pelkkiä valmiskeittojakin löytyy jo ihan tuhottomasti:

http://syohyvaa.fi/tuotevertailut/kategoriat/valmisruoat-2/valmiskeitot/

Purkkihernekeitot ovat joka valmistajalla ihan jees, Saarioisen lihakeitto on hyvää, Snellmanin Täyteläinen pinaattiketto on hyvää, Saarioisen Siskonmakkarakeitto on ihan huippu...

Ja noitahan voi aina itse hieman tuunata jos on pakko saada siihen jokin persoonallinen lisävivahde.

Löytyyhän noita. Olen muutamia syönytkin. Tuunata saa tosiaan sen verran, että lähes samalla vaivalla tekisi jo alusta. Lisäksi valmisruuissa on minusta se teollinen maku, en osaa sanoa, kai se on joku yleismauste tms. mitä tunkevat kaikkeen. Vanha vitsihän on, että ketjun alussa laitetaan aineet ja loppupäässä lisäke, joka määrää, mitä tässä valmistetaan.

En väittäisi valmisruokaa välttämättä epäterveelliseksi, mutta en myös vertaisi itse tehtyyn. Kai noillakin on tarkoitus voittoa tehdä ja se ei kyllä onnistu käyttämällä samoja raaka-aineita, joita kotikeittiössä on mahdollista käyttää.

T: Xante

Muoksis: vilkaisin noita vertailuja ja aika oudolta vaikuttaa. Siis eniten rasvaa on lohikeitossa? Vähemmän kuin jauhelihakeitossa? Eniten tyydyttynyttä rasvaa metsäsienikeitossa? Lohikeitossa enemmän energiaa kuin nakkikeitossa?

Miten ja mistä nämä oikein valmistetaan...

Hippi

Riippuu siitä mistä lohesta se on tehty ja mitä osia lohesta liemeen on käytetty. Lohikeitto voi olla todella rasvaista, mutta ei huolta, koska se rasva on terveellistä. Lohikeitossa lienee myös enemmän lakanlihaa kuin naikkikeitossa nakkia. Nakeissakin on suurta vaihtelua ja jos käytetään kevyttä kalkkunanakkia, niin nakissa itsessään on alle 5% rasvaa.

Noissakin on siis iso ero sen mkaan, miten valitaan raaka-aineet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 15:14:32
Ihan tällä kokemuksella, mikä itselläni on, en vakuutu siitä, että hyvistä, tuoreista raaka-aineista itse tehty ruoka olisi ravinto- tai makuarvoiltaan huonompaa kuin teollisvalmisteinen. Alkoi kiinnostaa, mitä extragourmeevalmisruokaa Brutto syö ja mistä sitä ostaa?

T: Xante
Kun itsetehdyt pöperöt ovat järjestäen pohjaanpalaneita ei tarvitse olla kumoinenkaan tehdasvalmiste kun se jo pesee omat säädöt. Herääkin kysymys ihan näin Bruton puolesta, että miksi ihmeessä kaupassa myytävissä ruoka-aineissa ei ole mitään merkintää, että pohjaanpalaneita? Jos olisi, asiakas tietäisi hakeutua tehdasvalmistehyllyjen luoksi jo heti ensimmäisellä kauppareissullaan, eikä hänen tarvitsisi oppia läksyä pitkän kaavan kautta himassa kokeilemalla ja huomaamalla, että "jaaha, tämäkin peruna oli sitten pohjaanpalanutta".
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 28, 2019, 16:22:10
Riippuu siitä mistä lohesta se on tehty ja mitä osia lohesta liemeen on käytetty. Lohikeitto voi olla todella rasvaista, mutta ei huolta, koska se rasva on terveellistä. Lohikeitossa lienee myös enemmän lakanlihaa kuin naikkikeitossa nakkia. Nakeissakin on suurta vaihtelua ja jos käytetään kevyttä kalkkunanakkia, niin nakissa itsessään on alle 5% rasvaa.

Noissakin on siis iso ero sen mkaan, miten valitaan raaka-aineet.

Niin kysehän tässä nyt oli vertailusta valmisruuan ja itse valmistetun välillä ja omat huomioni tein Bruton antaman linkin perusteella, siis vertailusta valmisruokien välillä. Ja kuten sanottua, jäin ihmettelemään justiinsa sitä, mitä niihin laitetaan ja miten.

Tuloksen valmisruokavertailussa minusta ovat hämmentävä:

Valmisruuat:

Tuotevertailu: Paras kokonaisuus: Koskikartano Lohikeitto, 550 g. Huonoin kokonaisuus: Koskikartano Lohikeitto, 550 g. Ja sama jatkuu.

Tämän mukaan myös lohikeitossa on enemmän rasvaa kuin nakkikastikkeessa ja muusissa tai lihapullapannussa.

Keittojen suhteen eniten tyydyttämättömiä rasvoja oli metsäsienikeitossa.

Että ihan en nyt taida ostaa Bruton väitettä siitä, miten valmisruuat ovat tuunaamalla yhtä hyviä kuin kotikeittiössä valmistetut.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:16:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 15:14:32
Ihan tällä kokemuksella, mikä itselläni on, en vakuutu siitä, että hyvistä, tuoreista raaka-aineista itse tehty ruoka olisi ravinto- tai makuarvoiltaan huonompaa kuin teollisvalmisteinen. Alkoi kiinnostaa, mitä extragourmeevalmisruokaa Brutto syö ja mistä sitä ostaa?

T: Xante
Kun itsetehdyt pöperöt ovat järjestäen pohjaanpalaneita ei tarvitse olla kumoinenkaan tehdasvalmiste kun se jo pesee omat säädöt. Herääkin kysymys ihan näin Bruton puolesta, että miksi ihmeessä kaupassa myytävissä ruoka-aineissa ei ole mitään merkintää, että pohjaanpalaneita? Jos olisi, asiakas tietäisi hakeutua tehdasvalmistehyllyjen luoksi jo heti ensimmäisellä kauppareissullaan, eikä hänen tarvitsisi oppia läksyä pitkän kaavan kautta himassa kokeilemalla ja huomaamalla, että "jaaha, tämäkin peruna oli sitten pohjaanpalanutta".

Joo olen kanssa huomannut, että on asioita, joihin kosmos antaa surkeita vastauksia.

Mutta se kinnostaa, että eikö lämmitettäessä valmisruoka pala pohjaan? Jos ei, mitä tulee tehtyä toisin?

T: Xante

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 17:41:07
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:16:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 15:14:32
Ihan tällä kokemuksella, mikä itselläni on, en vakuutu siitä, että hyvistä, tuoreista raaka-aineista itse tehty ruoka olisi ravinto- tai makuarvoiltaan huonompaa kuin teollisvalmisteinen. Alkoi kiinnostaa, mitä extragourmeevalmisruokaa Brutto syö ja mistä sitä ostaa?

T: Xante
Kun itsetehdyt pöperöt ovat järjestäen pohjaanpalaneita ei tarvitse olla kumoinenkaan tehdasvalmiste kun se jo pesee omat säädöt. Herääkin kysymys ihan näin Bruton puolesta, että miksi ihmeessä kaupassa myytävissä ruoka-aineissa ei ole mitään merkintää, että pohjaanpalaneita? Jos olisi, asiakas tietäisi hakeutua tehdasvalmistehyllyjen luoksi jo heti ensimmäisellä kauppareissullaan, eikä hänen tarvitsisi oppia läksyä pitkän kaavan kautta himassa kokeilemalla ja huomaamalla, että "jaaha, tämäkin peruna oli sitten pohjaanpalanutta".

Joo olen kanssa huomannut, että on asioita, joihin kosmos antaa surkeita vastauksia.

Mutta se kinnostaa, että eikö lämmitettäessä valmisruoka pala pohjaan? Jos ei, mitä tulee tehtyä toisin?

T: Xante

Valmisruoan ideahan on sillä tavalla yksinkertainen, että se on valmis.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:45:05
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 17:41:07
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:16:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 15:14:32
Ihan tällä kokemuksella, mikä itselläni on, en vakuutu siitä, että hyvistä, tuoreista raaka-aineista itse tehty ruoka olisi ravinto- tai makuarvoiltaan huonompaa kuin teollisvalmisteinen. Alkoi kiinnostaa, mitä extragourmeevalmisruokaa Brutto syö ja mistä sitä ostaa?

T: Xante
Kun itsetehdyt pöperöt ovat järjestäen pohjaanpalaneita ei tarvitse olla kumoinenkaan tehdasvalmiste kun se jo pesee omat säädöt. Herääkin kysymys ihan näin Bruton puolesta, että miksi ihmeessä kaupassa myytävissä ruoka-aineissa ei ole mitään merkintää, että pohjaanpalaneita? Jos olisi, asiakas tietäisi hakeutua tehdasvalmistehyllyjen luoksi jo heti ensimmäisellä kauppareissullaan, eikä hänen tarvitsisi oppia läksyä pitkän kaavan kautta himassa kokeilemalla ja huomaamalla, että "jaaha, tämäkin peruna oli sitten pohjaanpalanutta".

Joo olen kanssa huomannut, että on asioita, joihin kosmos antaa surkeita vastauksia.

Mutta se kinnostaa, että eikö lämmitettäessä valmisruoka pala pohjaan? Jos ei, mitä tulee tehtyä toisin?

T: Xante

Valmisruoan ideahan on sillä tavalla yksinkertainen, että se on valmis.

Siis syötkö sen kylmänä? Jos kuitenkin lämmität ennen syömistä, ihmettelen, millä vältät siinä pohjaan polttamisen verrattuna perunan keittämiseen - tämä oli kysymykseni.

T: Xante

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 17:46:38
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:45:05
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 17:41:07
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:16:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 28, 2019, 15:14:32
Ihan tällä kokemuksella, mikä itselläni on, en vakuutu siitä, että hyvistä, tuoreista raaka-aineista itse tehty ruoka olisi ravinto- tai makuarvoiltaan huonompaa kuin teollisvalmisteinen. Alkoi kiinnostaa, mitä extragourmeevalmisruokaa Brutto syö ja mistä sitä ostaa?

T: Xante
Kun itsetehdyt pöperöt ovat järjestäen pohjaanpalaneita ei tarvitse olla kumoinenkaan tehdasvalmiste kun se jo pesee omat säädöt. Herääkin kysymys ihan näin Bruton puolesta, että miksi ihmeessä kaupassa myytävissä ruoka-aineissa ei ole mitään merkintää, että pohjaanpalaneita? Jos olisi, asiakas tietäisi hakeutua tehdasvalmistehyllyjen luoksi jo heti ensimmäisellä kauppareissullaan, eikä hänen tarvitsisi oppia läksyä pitkän kaavan kautta himassa kokeilemalla ja huomaamalla, että "jaaha, tämäkin peruna oli sitten pohjaanpalanutta".

Joo olen kanssa huomannut, että on asioita, joihin kosmos antaa surkeita vastauksia.

Mutta se kinnostaa, että eikö lämmitettäessä valmisruoka pala pohjaan? Jos ei, mitä tulee tehtyä toisin?

T: Xante

Valmisruoan ideahan on sillä tavalla yksinkertainen, että se on valmis.

Siis syötkö sen kylmänä? Jos kuitenkin lämmität ennen syömistä, ihmettelen, millä vältät siinä pohjaan polttamisen verrattuna perunan keittämiseen - tämä oli kysymykseni.

T: Xante
Valmisruoka on selkeästi valmista mutta itse tehty edellyttää yhtä selkeästi tekemistä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 28, 2019, 17:48:30

Valmisruoka on selkeästi valmista mutta itse tehty edellyttää yhtä selkeästi tekemistä.

Aijaa. Siis itse tekemistä on perunan keitinveteen laittaminen, mutta valmista on ruuan lämmittäminen?

Selkeetä kun syksyne taivas.

T: Xante

Xantippa

Anekdoottina vain, että huonoin ruoka, mitä olen ikinä yrittänyt syödä, oli pohjaan poltettu valmislasagne.

No ei vaan, on niitä ollut huonompiakin.

T: Xante

Hippi

Pakko avautua menneistä, kun nuorimmaiseni oli noin viiden ikäinen. Joskus aniharvoin ostin jonkun valmisruuan, kun loppuviikosta kaappi oli tyhjä, eikä siinä sitten oikein ehtinyt tai jaksanut yhden aterian vertaa kokata.

Olin kummallekin lapselle ostanut toiveensa mukaisen atrian, joka vaati vain lämmittämisen. Nuorimmalle oli jauhelihaspagetti ja hiukan ihmettelin, kun mättäminen hidastui hidastumistaan, kunnes haarukka kokonaan pysähtyi suun ulkopuolella ja kyynelet alkoivat virrata. Kysin, jotta mikäs nyt tuli. Tyttönen vastasi "äiti, tämä on oikeasti niin pahaa, etten voi syödä, vaikka on nälkä. Etkö voisi keittää vaikka kaurapuuroa?"

Maistoin sitä ruokaa ja se todella oli pahaa (maustaminen todella epäonistunut tai jotain) ja ihmettelen, että tyttö sain niinkin monta suullista sitä nieltyä. Arvatkaa keitinkö kaurapuuron. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️