Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Muutama sana autoista

Aloittaja Kopek, maaliskuu 16, 2019, 16:28:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Olen ennenkin mainostanut, mutta kun sattumalta löytyi kuvia, mainostan taas.

Minun mielestäni vuosimallin 1960 Chrysler New Yorker Convertible (avomalli) on yksi kauneimmista amerikkalaista autoista kautta aikojen. Tätä mallia on valmistettu ainoastaan 556 kappaletta.

https://www.hagerty.com/media/opinion/klockau-classics/this-1960-chrysler-convertible-puts-me-in-a-new-yorker-state-of-mind/

On olemassa myös muita avomallisia Chryslereitä vuodelta 1960, mutta nimenomaan New Yorker on mielestäni kaunein. Se on ulkoasultaan pelkistetty, ja koristelistat ovat oikeissa paikoissa. Rinnakkainen malli "300" on jotenkin paljas ja puutteellisen näköinen. "Windsor" -mallissa puolestaan on linjoja rikkova turha koristelista kyljessä.

Seuraavassa vuosimallissa hienot takalamput on korvattu rumilla kromihökötyksillä, ja koristeistatkin ovat provosoivasti missä sattuu.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 12, 2023, 18:29:01
Minun mielestäni vuosimallin 1960 Chrysler New Yorker Convertible (avomalli) on yksi kauneimmista amerikkalaista autoista kautta aikojen.

Minun valintani voisi olla Dodge Monaco vm. 1970.



https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Monaco
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Brutto

Peugeot 607 on eräs kauneimmista autoista ja lisäksi aivan mainio ajettava. Se on äänetön ja tehokas. Moottoritienopeuksissa se menee suoraan ja kuuluu vain hiljainen renkaiden suhina.


Keväällä sellainen osui silmieni eteen tonnin hintapyynnillä ja olin myyty. Ja niin oli kohta Pösökin. Tiesin kyllä ettei parisuhteemme tule toimimaan ongelmitta, sillä autolla oli jo ennestään takana useita lyhyitä parisuhteita. Kotimatkalla se aloittikin kiukuttelun ilmoittamalla "antipollution fault". Ajoa tuo ilmoitus ei mitenkään haittaa mutta, kuten naisille on tyypillistä, ongelma ei ole aina siellä missä he väittävät sen olevan.

Onneksi leijonakuningatar on vain harrasteauto ja vikakoodien poistaminen on sinänsä ihan kivaa aivojumppaa. Kun vain kuuntelen sitä ja juttelen sille välillä rauhoittavasti, uskon saavani sen tyytyväiseksi juhannukseen mennessä.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 12, 2023, 19:37:42
Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 12, 2023, 18:29:01
Minun mielestäni vuosimallin 1960 Chrysler New Yorker Convertible (avomalli) on yksi kauneimmista amerikkalaista autoista kautta aikojen.

Minun valintani voisi olla Dodge Monaco vm. 1970.

Valitsen ponin. Ei kuitenkaan 1967 fastbackiä kuten Steve McQueenilla vaan coupen.


Ps. Mummo Ankan Detroit Electric olisi myös kova!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

607:stä minäkin olen haaveillut, mutta kaikkien haaveiden ei ole tarkoitus toteutua. En pidä nykyajan autoista, joiden tarina päättyy johonkin koodiin. Minulle auto on kunnossa niin kauan kuin se liikkuu. Katsastajat ikävä kyllä elävät toisen (=kalliimman) filosofian mukaan. Vanhan auton kanssakin on katsastuksessa perhosia vatsassa yhden feikkivirityksen takia. Jos se paljastuu, peli on pelattu. Nykyautojen kanssa ei taida voida edes huijata jos ei ole huippupätevä tietokonevelho. Eikä $ellai$ten tarvitse.

Toope

Kesä on kiva siitä, että näkee kunnon amerikanrautoja liikenteessä.

Kopek

Itäsaksalaista automuotoilua vanhaan hyvään aikaan.

Itäsaksalaista automuotoilua 30 vuotta myöhemmin.

Taantumusta tapahtui muuallakin.

Kopek

Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka asialla ei tavallisen kaduntallaajan kannalta olekaan merkitystä, mitä tapahtuu niille autonkuljetuslaivan autoille, jotka eivät palaneet onnettomuudessa, mutta jotka kärsivät erilaisia oheisvahinkoja.

Autot olivat ilmeisesti uusia, joten autotehtaita oletettavasti kiinnostaa, mitä niille tapahtuu. Pysyvästi savulta haisevat Mersut, joissa on erilaisia savun ja kuumuuden aiheuttamia vikoja, eivät ole kovin hyvää mainosta, minne niitä päätyykin - jos päätyy.

En tiedä, kuka autot ylipäätään tällä hetkellä omistaa.

Menevätpä liekeiltä pelastuneet autot kierrätykseen tai myyntiin, edessä on todennäköisesti neuvotteluja vakuutusyhtiöiden ja muiden tahojen kanssa. Muutama tuhat autoa on aika kallis potti.

https://www.bbc.com/news/world-europe-66393507

Saares

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 03, 2023, 09:48:49
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 03, 2023, 09:02:58
Lainaa
Näin tänään aamulla sinisen Teslan!

Se on muistaakseni niin, että Model3 ja Y on saatavissa nopeana toimituksena vain mustana ja valkoisena, muita värejä voi joutua odottamaan kauemmin. ModelS on taas ollut saatavana useammissa väreissä.

Ässä taisi olla. Mielestä ne harvat tummat Teslat ovat harmaita eikä mustia. Saattavat toki olla vain likaisia. Aika tylsä kuva teslailijoista on muodostunut juuri tuon valkoisen (värin) ylivallan vuoksi. Muilla valmistajilla on iskun paikka pirtsakoimmilla väreillä.

Muok. Olin näköjään tehnyt saarekset, fiksasin lainauksia.
Joskus hyvin kauan sitten oli kyse Fordille jostain tietystä väristä. Tult vastaus; Fordin saa vaikka minkä värisenä kunhan se vain on musta.

Kopek

Kuorma-autot ovat paisuneet ja pullístuneet ja rumentuneet vuosikymmenien aikana. Näyttää, että uudet autot ovat suurempia kuin vanhat. Tavallaan ne ovatkin, mutta jos autojen korit poistetaan, alta paljastuvat suunnilleen saman kokoiset rungot ja usein myös saman kokoinen moottorit. Suurin sallittu ajoneuvojen leveys ei ole kasvanut, joten uudet autot eivät voi olla sen leveämpiä kuin vanhatkaan.

Jo 1940-luvun autossa oli suunnilleen saman kokoinen runko kuin nykyautoissa. Jos tähän vaihdettaisiin 2020-luvun ohjaamo ja nykyaikainen lava, tavalliset ihmiset eivät ehkä huomaisi, että kyseinen auto on lähes 80 vuotta vanha.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scania-Vabis_L20#/media/File:Scania-Vabis_LS23_Lastbil_1948_2.jpg

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 09, 2023, 14:53:48
Menevätpä liekeiltä pelastuneet autot kierrätykseen tai myyntiin, edessä on todennäköisesti neuvotteluja vakuutusyhtiöiden ja muiden tahojen kanssa. Muutama tuhat autoa on aika kallis potti.

https://www.bbc.com/news/world-europe-66393507

Erään aikaisemman tapauksen valossa näyttää mahdolliselta ellei todennäköiseltä, että lievästikin vaurioituneet uudet autot mieluummin romutetaan kuin päästetään myyntiin. Ei edes varaosia oteta talteen vaan autot murskataan. Tuntuu haaskaukselta.

Tällainen oli vuoden 2006 tapaus, jolloin Cougar Ace autonkuljetuslaiva kärsi haaverin:

Mazda officials reported minimal damage to the vehicles on board despite the ship listing for over a month. However, according to the US Coast Guard, 41 vehicles broke loose and shifted.

On 11 September 2006, one day before the Cougar Ace arrived in Portland to begin unloading, Mazda USA announced that none of the Mazdas aboard would be sold as new vehicles. Mazda USA published a list of VINs for the affected Mazda vehicles on their website.

On 15 December 2006, Mazda announced that all vehicles on the Cougar Ace would be scrapped. After an extensive process to deploy all the airbags in each vehicle, all of the Mazda cars were crushed onsite at the Port of Portland by Pacific Car Crushing. The last Mazda car from the shipment was crushed on 6 May 2008.


https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Cougar_Ace

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 15, 2023, 23:44:29
Kuorma-autot ovat paisuneet ja pullístuneet ja rumentuneet vuosikymmenien aikana...
Rekat ovat kauniita. Työmatkalla ihailen usein noita 18-wheeler-rekkoja, isoimpia mitä laki sallii...
Jiri Keronen (PS) puhuu samasta:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02iGf2XVG6o48zVeE5iNgCJDMQfTQxiWrEonGCVyW5V9ccLe6YgjNJ3uFf3b7MKmJul&id=100087259476379

Kopek

Meillä oli vuosina 1962-1969 käyttöautona Chrysler New Yorker. Loppukesällä 1969 Chrysler jäi pois käytöstä, ja sen tilalle ostettiin Volvo 164.

Seuraavassa videossa ajavat peräkkäin samanlaiset Chrysler New Yorker ja Volvo 164, jotka meillä oli 1960-luvun lopussa.

https://youtu.be/F1E_LMCtM3M?si=E6XmE7yBK-APGykc&t=533

Chrysler on edelleen autotallisamme, mutta Volvoista (niitä oli kaksi peräkkäin) tuli ero jo kauan sitten.



Ensimmäinen Volvo oli sininen. Toinen oli samanlainen kuin tässä ilmoituksessa. 

https://www.nettiauto.com/volvo/164/13059979

(Jos olisin varakas, ostaisin tuollaisen auton nostalgian vuoksi.)

MrKAT

Männä viikolla tavaratalosta ulos tullessa sen edustalla näin jonkun korjaavan autoa konepelti auki ja juttelevan puhelimeen. Kuulin epämääräisesti että vasta ostettu (käytetty kait) auto muttei käynnisty.
    Ehdin tuskin lähteä liikkeelle kun hän huuteli ja juoksi minua kohti. Tunnistin että oli romani jolla oli ongelma ja pyysi apua. Auto tarvitsi "lisäakkua" minulta. Mikäpä siinä, olin suorastaan onnellinen että ajelen niin wanhalla autolla ettei vaurioidu vaikka antaa akkuvirtaa. Eka kerralla ei lähtenyt mutta akkukenkää liikautin niin sitten parempi kosketus ja autonsa lähti käyntiin.
    Vähän mietitytti että miksi valikoiduin kymmenistä, olisinko ollut avuliaan suvakin ulkonäköinen vai pikemmin niin että tunnisti autoni riittävän wanhaksi.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - syyskuu 03, 2023, 10:38:38
Männä viikolla tavaratalosta ulos tullessa sen edustalla näin jonkun korjaavan autoa konepelti auki ja juttelevan puhelimeen. Kuulin epämääräisesti että vasta ostettu (käytetty kait) auto muttei käynnisty.
    Ehdin tuskin lähteä liikkeelle kun hän huuteli ja juoksi minua kohti. Tunnistin että oli romani jolla oli ongelma ja pyysi apua.

Muistui mieleen tapaus erään Motonetin pihassa heinäkuun puolivälin paikkeilla. Tuolloinkin nuori romanimies oli autonsa kanssa liikkeen parkkipaikalla nokkapelti auki työkalupakki auton vieressä. Ajattelin tuolloin, että tuon tyyppinen yleisistä käyttäytymisnormeista poikkeaminen taitaa olla tyypillistä kyseisen vähemmistön edustajille. MrKATin havainto vahvistaa olettamusta, vaikka kahdesta tapauksesta ei tietenkään voi tehdä yleistystä.

Kerran satuin paikalle, kun noin kymmenen miehen joukko työnsi henkilöautoa nelostiellä. Vaikka en alussa läheltä nähnytkään, keitä työntäjät olivat, arvasin sen. Arvio vahvistui oikeaksi, kun ohitin paikan. Romanimiehethän siinä olivat joukolla autontyöntöpuuhissa.

Olen itsekin aukaissut vanhojen autonromujeni konepeltejä liikkeiden pihassa, joten en arvostele romaneja, jos he tekevät samoin. Pellin aukaiseminen on kuitenkin tuntunut nololta, ja olen pyrkinyt selviämään tilanteesta nopeasti. Olen pysäköinyt mahdollisimman syrjäiseen paikkaan, jotta herättäisin mahdollisimman vähän huomiota.

Kerran jouduin sietämättömän noloon tilanteeseen, kun yritin puhdistaa öljyä auton pohjasta Bilteman parkkipaikalla, ja henkilökuntaan kuuluva mies tuli kysymään, mitä oikein puuhailen. Menin aivan paniikkiin (kärsin sosiaalisten tilanteiden paniikista, en fyysisten vaaratilanteiden paniikista) tilanteessa. En jaksa selittää tarkemmin. Öljyä piti pyyhkiä öljyvuodon salaamiseksi katsastuksessa. Katsastuspaikka oli kilometrin päässä. En löytänyt parempaa paikka öljyn pyyhkimiseksi kuin Bilteman parkkipaikan, mikä kuitenkin osoittautui huonoksi valinnaksi. Löytämäni "syrjäinen paikka" sattui nimittäin olemaan henkilökunnan parkkipaikka, enkä ollut huomannut sitä.