Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 11, 2022, 08:51:57

Suomeen pakkoistutettua kulttuuriahan tuo on suoraan Lähi-Idästä.

No mun käsittääkseni tiernapoikaperinne on kyllä ihan aitoa kansankulttuuria, vaikka sen juuret ovatkin kaukomailla.

Olen kuullut väitteen, että perinne olisi saanut alkunsa jo katolisena aikana, ja että uskonpuhdistuksen jälkeen se olisi ollut jonkin aikaa kielletty. En osaa sanoa onko tämä totta.

Nykyinen muoto tietysti on 1800-luvun lopulta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 11, 2022, 08:51:57
^
Tässä kerrattavaksi Tiernapoikien kuvaelma: https://genius.com/Timo-rautiainen-and-trio-niskalaukaus-tiernapojat-lyrics

Suomeen pakkoistutettua kulttuuriahan tuo on suoraan Lähi-Idästä.

Oli vissiin Woke-versio, kun ei siellä ollut hoo minä olen mustaa. Tai sitten minulta pomppasi se kohta ohi, kun on välillä vähän vaikea saada tietokonetta tottelemaan hiirellä vierittäessä.

Ei mitään hajua koska olen lallatuksen viimeksi kuullut. Kauan, todella kauan sitten. Mitään keisaria ei mieleeni jäänyt, ja jos olisi jäänyt, olisin olettanut että kyse on Rooman keisarista. Tuskinpa se Venäjän keisari on mitään aikamatkustusta harrastanut, että olisi pölähtänyt sinne Juuttaan maalle.

Hippi

Kyllä se musta on mainittu tuossakin versiossa.
---
H: Kunigas herootes olen minä
M: Jaa, minä tykkään että
Sinä olet yksi styränki
H: Jaa, minä en ole mikään styränki
Vaan kuningas herootes, joka kannan
Minun kultaista kruunuani minun
Esi-isieni jäläkeen. Hoo, miksi olet noin musta?

Hoo jos minä olen musta
Olen minä kaikilta tunnettu
Hoo jos minä olen musta
Olen minä hyviltä kaivattu
Yksi herra ja kuningas
Murijaanein maasta
Yksi herra ja kuningas
Murijaanein maasta----
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

No helvetti, minulta tosiaan meni ohi. Jostain ihmeen syystä kun yritän vierittää hiirellä tietokoneen ruutua, sieltä voi jäädä välistä ihan mitä vaan, enkä edes huomaa että jää! Sama juttu ollut useamman hiiren kanssa, pöytäkoneen kanssa (joka nyt paskana) ja tämän kannettavan kanssa. Hermo menee... :(

***

En vanhahtavaa kieltä ehkä ymmärrä, mutta kyllä tuo siltä vaikuttaisi että se murjaani ei kyllä mitenkään itseään vähättele.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 11, 2022, 08:27:22
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 10, 2022, 23:12:07
Muuten, tuossa PB kaivaa kulttuuriksemme oudon analogian, kuten  nimim. Antilallalla ihmettelee:
"Siis tämä "suomalainen perinne", jossa ensin itämaan tietäjät (Intia, Lähi-itä, Afrikka) lähtevät Jeesus-lasta ( juutalainen) etsimään ja törmäävät Herodekseen (idumealainen). Lopuksi ylistetään keisari Aleksanteria (venäläinen)."
:D

Miten se tiernapoikien laulu tai esitys oikein menee, kun en muista siitä mitään muuta kuin että hoo jos minä olen musta? Jatkuiko se vielä sillä tavalla että tämä mustaa esittävä kuitenkin kehuskelee itsellään? Eli itsetunto on kumminkin kunnossa.

Mutta ihonvärirasismin (naaman lankkaaminen) lisäksihän koko esitys on tietysti sikälikin nou-nou että siinä on vain poikia, ja nykyään pitäisi huomioida myös muunsukupuoliset, jos ei peräti tyttöjäkin.

Jokatapauksessa ko. keisarista en muista mitään.

Nihti - Husaari olen minä sodassa ja uskollinen sotamies-- totella pyhää lakia ja palvella keisaria.

Oleellinen juttu keisariaikaan varmaankin.

Kuolemista ehdotellaan monessa muussakin jutussa velvollisuudeksi jo nuorena- eihän silloin vanhaksi vaivaiseksi ehdikään.
Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun urhoja kaadut kansasi eestä jne.  Mieltä ylentäviä juttuja, miksihän..

Norma Bates

Tottakai nuorten kuuluu kuolla että vanhat kävyt saavat naida nuoria plikkoja joiden ikätoverit on räjäytetty pitkin rintamaa. Ties vaikka sotiminen olisi keksitty että käppyröiden ei tarvitse astua sivuun nuorempiensa tieltä.

Hayabusa

Tiernapojathan on monikulturismia parhainmillaan!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 11, 2022, 13:11:28Ties vaikka sotiminen olisi keksitty että käppyröiden ei tarvitse astua sivuun nuorempiensa tieltä.

Onhan se astuville käppänöille eduksi, että nuoret kilpailijat vähenevät ja naisylijäämää syntyy. Mahdollisuudet saada pilua kasvavat. Halua on kuitenkin aina olemassa ja vielä kasvaa jyrkästi naisillakin, puutetilanteessa. Jos vielä kulttuuri on sellainen, että naisten ei anneta toimia itsenäisinä, ilman miestä, niin todennäköisyys senkun kasvaa vaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Nuorille miehille pitääkin luvata raiskattavaksi 70 neitsyttä tuonpuoleisessa, että lähtevät innolla sotaan.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 11, 2022, 13:11:28
Tottakai nuorten kuuluu kuolla että vanhat kävyt saavat naida nuoria plikkoja joiden ikätoverit on räjäytetty pitkin rintamaa. Ties vaikka sotiminen olisi keksitty että käppyröiden ei tarvitse astua sivuun nuorempiensa tieltä.

Erittäin hyvä perustelu militarismille.
Kävelevä kremppakertymä

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 11, 2022, 17:35:47
Nuorille miehille pitääkin luvata raiskattavaksi 70 neitsyttä tuonpuoleisessa, että lähtevät innolla sotaan.
Paitsi meidän kulttuurissamme toki...?

MrKAT

Rasismi Suomessa:

- Kun tummemmat sotapakolaiset (etelämpää) tulee Suomeen ja valittaa puurosta ym olosuhteista
   niin rasistimme raivoavat että pitäisi olla kiitollisia ja suu kiinni!

- Kun vaaleammat sotapakolaiset (Ukrainasta) tulee Suomeen ja myös valittavat olosuhteista
   niin a) rasistimme ovat hiljaa  b) tilanne korjataan nopeasti/nopeammin/luvataan korjata

(Lähde: kommentit tässä ketjussa alempana: https://twitter.com/oula_silver/status/1557714756206747649
  kuten myös https://yle.fi/uutiset/3-12352898 )
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Minusta on kiva yhteiskunta, jossa sopeudutaan.
Kivempi kuin se yhteiskunta, johon tulee kulttuureja/uskontoja, jotka eivät sopeudu/tai yrittävät sopeuttaa meitä johonkin Lähi-itään tai Afrikkaan.
Mutta sehän on valintamme!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 11, 2022, 22:40:54
Rasismi Suomessa:

- Kun tummemmat sotapakolaiset (etelämpää) tulee Suomeen ja valittaa puurosta ym olosuhteista
   niin rasistimme raivoavat että pitäisi olla kiitollisia ja suu kiinni!

- Kun vaaleammat sotapakolaiset (Ukrainasta) tulee Suomeen ja myös valittavat olosuhteista
   niin a) rasistimme ovat hiljaa  b) tilanne korjataan nopeasti/nopeammin/luvataan korjata

(Lähde: kommentit tässä ketjussa alempana: https://twitter.com/oula_silver/status/1557714756206747649
  kuten myös https://yle.fi/uutiset/3-12352898 )

Ainoa valitus mitä olen kuullut nykypakolaisilta koski jotain paskoja VOK-tiloja, ja sen valituksen käsittääkseni teki maassa entuudestaan asuva ukrainalainen.

Minusta lasten kanssa tulevat herkemmin voivat valittaa, yksittäisiltä miehiltä odottaa kumminkin miehuullista käytöstä. Mutta eivät ne miehetkään ehkä olisi valittaneet, jos eivät suvakkitädit olisi olleet kärppinä silmäteriensä asiaa ajamassa. Halusivat nämä tai eivät.

Kopek

Kuuden vuoden päästä vahvistettiin, että kyse oli etnisestä profiloinnista. Kaikki KHO:n jäsenet eivät olleet tätä mieltä.

Yle Uutiset:

Poliisi pysäytti räppäri Mustan Barbaarin äidin ja siskon katuprostituutiovalvonnassa – KHO:n mukaan kyse etnisestä profiloinnista

KHO:n päätös syntyi äänestyksen jälkeen äänin 4–1.


https://yle.fi/uutiset/3-12615086

Etnistä profilointia näkee mm. satamassa, jossa ulkomaalaiselta näyttäviä poimitaan tullitarkastukseen.

Jos silminnäkijät kertovat, että mustaihoinen mies hyökkäsi jonkun kimppuun nakkikioskilla ja pakeni puistoon, pitääkö poliisien pysäyttää ja tarkastaa myös valkoihoiset miehet, jotta he eivät syyllistyisi etniseen profilointiin. Vai mistä tässä on kyse?