Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Ja tänään lisää todistajanlausuntoja suomalaisten rasistisuudesta:

Bruno Jäntti @BrunoJantti
Olen syntynyt Helsingissä 80-luvulla & elänyt pääkaupungissa suuren osan elämästäni.
@hjuusola'n luonnehdinta istuu näkemääni & asuinalueideni & tuntemieni sos. piirien asenteisiin. Rasistiset asenteet enemmän sääntö kuin poikkeus.
Usein rasistisuus oli & on äärimmäistä & syvää.

     Hannu Juusola @hjuusola · 18h  {TV:stä tuttu lähi-idän asiantuntija}
     Olen syntynyt Rovaniemellä 1960-luvulla ja asunut pääosin pääkaupunkiseudulla (toistuvasti toki ulkomailla)
     1980-luvun alusta. Minun henkilökohtaisesta perspektiivistä suomalainen kulttuuri ja erityisesti suomalaisten
     miesten kulttuuri on hyvin rasistinen.

------
Savonisti @savonisti
Savolainen jostain tuolta päin ajallisesti, ja kanssa iso osa elämä ulkomailla. Mikä ihteäni hämmästytti oli suomalaisten ex pattien rasistisuus myös maailmalla. Monesti paikallisia haukuttiin ihan surutta naaman edessä suomeksi.

------
Neeta @neetainari
Sama, Inarissa 80-90-luku ja voin ulottaa havainnon myös moniin saamelaisiin 🙃 koulussa opetettiin myös, että siitä tulisi ympäristöongelma jos jokaisessa kotitaloudessa Intiassa olisi jääkaappi. Mut se ei haitannu jos Suomessa on

- https://twitter.com/BrunoJantti/status/1685638290165186561

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

#2056
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 30, 2023, 11:09:25

OHHOH. Enpä olisi uskonut että sinä olet noin vimmainen rasisti että kehtaat asettaa länsimaisen kulttuurin muiden edelle.  :o Koko kesän The Paljastus.

Olisikin dynaamista monimuotoisuutta, eli siinä moneudessa ei tarrattaisi väkisin taantuneisiin käytäntöihin. Ensimmäisen polven maahanmuuttajilla on parempaakin tekemistä kuin alkaa fanaattiseksi, mutta sitten kun lapsukaiset sitä identiteettiään hakevat, niin ilmeisesti muutama sata vuotta vanha käytäntö kelpaa ikiaikaiseksi ja yyperpyhäksi kulttuuriperinnöksi, joten akat säkkiin.

Edelleenkään ymmärrä että mitä helvettiä nuoret iranilaiset oikein aikoinaan kuvittelivat saavuttavansa sillä vallankumouksellaan. Onko ollut hyvä olla, häh?
Yritän sijoittaa oman länsimaisuuteni jonnekin ylilyövien ääripäiden väliin. Kulttuurirasismin ja kulttuurirelativismin väliin. Äärimmäisyydet ovat tolkun ihmisen mainetta tavoittelevalle käsittääkseni niitä kultaisen keskitien kumouksellisia ojanpohjia.
Löytyy minusta kaappirasismiakin eli vanhemman ikäluokan impivaaralaisuutta, jota tuulettelen uusilla tuulilla kylän raitilla, ulkomuailman uutisilla ja intervepissä.
Kovinta rasismin lajia itselläni on hämähäkkirasismi, jossa pelkoni voimalla useimmiten tapan säälimättä kaikki näkemäni hämähäkit. Koirarasisminikin on lievempää. Lakeja rikkomatta.

Dynaamisuudesta tuli mieleen markkinatalous, sananvapaus, tiede, evoluutio ja kasvatus.
Nekin tarvitsevat hedelmällistä avoimuutta ja rajoja. Ja paljon laastaria polviin. 



PS. Tulipas lyhyt viesti.

Tutkijat puhuvat nykyisin rasismista monikossa, sillä rasismilla on useita muotoja.

Vanha rasismi perustuu oletettuihin biologisiin eroihin ihmisten välillä.

Kulttuurinen rasismi ei tarvitse biologista rotukäsitettä. Biologisen rodun sijasta kulttuurinen rasismi perustuu ihmisten ja ihmisryhmien kulttuurisiin eroihin – kielen ja uskonnon lisäksi muun muassa eroihin tavoissa ja pukeutumisessa. Näin muodostuu rodullistettuja ryhmiä, joita voi kutsua myös sosiaalisiksi roduiksi. Nämä ryhmät nähdään eriarvoisina, mistä seuraa ihmisten eriarvoinen asema yhteiskunnassa.

Rodullistaminen on prosessi, jonka kautta ihmisiin liitetään yhteiskunnan toimesta esimerkiksi ihonvärin tai oletetun etnisen taustan takia hierarkioita, oletuksia, stereotypioita ja ennakkoluuloja liittyen esimerkiksi ihmisten kykyihin, tapakulttuuriin ja moraaliin.

Rakenteelliseksi rasismiksi sanotaan instituutioissa ja yhteiskunnan toimintatavoissa vaikuttavaa rasismia. Se tulee esille muun muassa syrjintänä koulutuksessa ja työmarkkinoilla. Syrjintä voi tulla avoimesti esille esimerkiksi rekrytointitilanteissa tai palkkauksessa, mutta useasti se on lähes näkymätöntä, tietyn ryhmän suosimista näennäisen tasavertaisten kielitaito- ja ammattitaitovaatimusten avulla.

Arkipäivän rasismi on epätasa-arvoistavaa ja loukkaavaa kohtelua, jota valtaväestö kohdistaa rodullistettuihin ryhmiin arkipäivän vuorovaikutuksessa. Se voi olla mm. nimittelyä, eristämistä, häirintää ja jopa suoraa väkivaltaa.

Rasismista poisoppiminen edellyttää sitä, että ihmiset tunnistavat rasismin omassa toiminnassaan ja ajattelussaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009745688.html

a4



Wickström, kuten muutkin tähän juttuun haastatellut ihmiset, sanoo, ettei nuorena osannut suuremmin analysoida kokemaansa vihapuhetta: siihen oli tottunut.

Se on hänen mielestään virhe.

– Tämä on tietysti virhe, kun ajattelee, että aina näin on puhuttu ja se kuuluu asiaan. Se kertoo yhteiskuntaan rakentuneista normeista. Vihapuhetta ei pidä koskaan sallia.

Wickström kannustaa jokaista nostamaan esiin kokemansa vihapuhe ja syrjintä.

– Olen todennut varsinkin nuorille, että jos kokee, kuulee tai näkee vihapuhetta tai häirintää, kannattaa nostaa se esiin. Sillä tavalla voidaan alkaa keskustella näistä ja muuttaa normeja. Ei ole oikein, että ketään halveksitaan omaan taustaan liittyen.

https://yle.fi/a/74-20042896

MrKAT

Hallituksen rasistinen ilmapiiri tarttuu jo
o Pride-kommentointiin:

Iikka Kivi @KoomikkoKivi
Trumpin voitettua vaalit viharikokset yleistyivät Yhdysvalloissa.

Sama ilmiö näkyy nyt Suomessa: kun äärioikeisto sai puolueen hallitukseen, vihanlietsonta on käynyt yleisemmäksi ja röyhkeämmäksi, kun tukea saa valtion korkeimmasta johdosta.
  Yle Uutiset @yleuutiset
  Oulun Pride-viikon järjestäjät kertovat kiristyneestä ilmapiiristä: somekommentissa uhattiin
  "tulla haulikon kanssa" https://yle.fi/a/74-20043084
8:17 PM · Jul 31, 2023

- https://twitter.com/KoomikkoKivi/status/1686063440438181888

o Jyväskylässä kaduille ja kahviloihin:

Ville Tikka 🇺🇦
Hallituksen esimerkki jalkautuu kadulle: ennenkuulumattoman kovaan ääneen puhutaan tummaihoisista slurreilla ja halventavasti Jyväskylän kaduilla ja kahviloissa. Tätä en yhdellekään hallituspuolueelle anna eläessäni anteeksi, kirjoittelivat blogeihinsa mitä kauniita tahansa.

- https://twitter.com/ville_tikka/status/1685895764294193152
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 31, 2023, 18:17:58
Arkipäivän rasismi on epätasa-arvoistavaa ja loukkaavaa kohtelua, jota valtaväestö kohdistaa rodullistettuihin ryhmiin arkipäivän vuorovaikutuksessa. Se voi olla mm. nimittelyä, eristämistä, häirintää ja jopa suoraa väkivaltaa.

Rasismista poisoppiminen edellyttää sitä, että ihmiset tunnistavat rasismin omassa toiminnassaan ja ajattelussaan.[/i]
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009745688.html

Nettideittailun tuoksinassa muutama minua reilusti vanhempi suomalainen mies on haukkunut minua ikärasistiksi ja pari mustaihoista miestä on haukkunut ihan vaan rasistiksi, kun olen näille kaikille sanonut asiallisesti että valitettavasti en ole heistä kiinnostunut. Kaippa se on sitten väkivaltaista ettei lähde panemaan kaikkia miehiä jotka sitä toivovat. (Kukaan mies ei oikeasti toivo mitään platonista suhdetta, joten seksistähän tässä kuitenkin on kysymys, ja harmistumisesta kun edes minulta ei saa seksiä.)

Meneekö tuo sitten eristämisen kategoriaan että jäi panematta?

Valitettavasti minä en tule poisoppimaan siitä että päätän itse kenen kanssa parittelen.  ::) Olen niin perinjuurin paatunut.

Hayabusa

Sanan rasismi tunkeminen joka paikkaan on harhaanjohtavaa. Kyse on kuitenkin yleensä jostain muuta oletetusta syrjinnästä kuin rotuun perustuvasta. Rotujenkin kohdalla olisi parempi käyttää suomalaista rotusyrjintä sanaa. Ja seksin saamattomuuden kohdalla voitaisiin käyttää vaikkapa ilmaisua panosyrjintä.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 01, 2023, 09:08:48
Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 31, 2023, 18:17:58
Arkipäivän rasismi on epätasa-arvoistavaa ja loukkaavaa kohtelua, jota valtaväestö kohdistaa rodullistettuihin ryhmiin arkipäivän vuorovaikutuksessa. Se voi olla mm. nimittelyä, eristämistä, häirintää ja jopa suoraa väkivaltaa.

Rasismista poisoppiminen edellyttää sitä, että ihmiset tunnistavat rasismin omassa toiminnassaan ja ajattelussaan.[/i]
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009745688.html

Nettideittailun tuoksinassa muutama minua reilusti vanhempi suomalainen mies on haukkunut minua ikärasistiksi ja pari mustaihoista miestä on haukkunut ihan vaan rasistiksi, kun olen näille kaikille sanonut asiallisesti että valitettavasti en ole heistä kiinnostunut. Kaippa se on sitten väkivaltaista ettei lähde panemaan kaikkia miehiä jotka sitä toivovat. (Kukaan mies ei oikeasti toivo mitään platonista suhdetta, joten seksistähän tässä kuitenkin on kysymys, ja harmistumisesta kun edes minulta ei saa seksiä.)

Meneekö tuo sitten eristämisen kategoriaan että jäi panematta?

Toi että annat ymmärtää, mutta et ymmärrä antaa pildeä puutteessa oleville (ukko)miehille on paljon fasismiakin paskempi aate.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - elokuu 01, 2023, 10:40:32
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 01, 2023, 09:08:48
Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 31, 2023, 18:17:58
Arkipäivän rasismi on epätasa-arvoistavaa ja loukkaavaa kohtelua, jota valtaväestö kohdistaa rodullistettuihin ryhmiin arkipäivän vuorovaikutuksessa. Se voi olla mm. nimittelyä, eristämistä, häirintää ja jopa suoraa väkivaltaa.

Rasismista poisoppiminen edellyttää sitä, että ihmiset tunnistavat rasismin omassa toiminnassaan ja ajattelussaan.[/i]
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009745688.html

Nettideittailun tuoksinassa muutama minua reilusti vanhempi suomalainen mies on haukkunut minua ikärasistiksi ja pari mustaihoista miestä on haukkunut ihan vaan rasistiksi, kun olen näille kaikille sanonut asiallisesti että valitettavasti en ole heistä kiinnostunut. Kaippa se on sitten väkivaltaista ettei lähde panemaan kaikkia miehiä jotka sitä toivovat. (Kukaan mies ei oikeasti toivo mitään platonista suhdetta, joten seksistähän tässä kuitenkin on kysymys, ja harmistumisesta kun edes minulta ei saa seksiä.)

Meneekö tuo sitten eristämisen kategoriaan että jäi panematta?

Toi että annat ymmärtää, mutta et ymmärrä antaa pildeä puutteessa oleville (ukko)miehille on paljon fasismiakin paskempi aate.

Deittiprofiilit ovat vähän kuin mainoksia. Sanotaan vaikka että Sepon roina ja roju myy autonosia. Vaikka miten kiinnostuisit niistä osista mainoksen nähtyäsi, et sä voi marssia sinne Sepon liikkeeseen ja vaatia niitä himoitsemiasi osia ILMAISEKSI itsellesi vain koska sinä haluat ja sinä tykkäät.

Minun tapauksessani valuuttana on se että minä tykkään takaisin. Jos mies tykkää minusta ja minä hänestä, homma on saletti. Mutta jos se tykkääminen jää toispuoleiseksi, mitään ei ole annettu ymmärtää juuri kyseisen tyypin kohdalla vain siksi että näki ilmoitukseni, jonka kohderyhmään hän ei kuulu.

Totta kyllä ilmoituksissani ei lue mitä en hae, koska profiilissa ei saa olla mitään ei, en, et tai saa niin huonon maineen että kukaan ei lähesty. Voi toki laittaa ikä- ja kokotoiveita esille. Jossain jopa etnisyyksiäkin.

Jännästi miehet vain ummistavat aina silmänsä siinä kohdassa missä on yksilöity MITÄ on haussa.

Livenähän minua ei lähesty kuin vanhukset, hullut ja humalaiset. Ettei siitä oikein riitä mitään mainittavaa.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 01, 2023, 13:00:15

Totta kyllä ilmoituksissani ei lue mitä en hae, koska profiilissa ei saa olla mitään ei, en, et tai saa niin huonon maineen että kukaan ei lähesty.

On siellä naisille nounouta vaikka kuinka paljon eli tuskin ne karkottaa. Tosin ne ei aina pidä kiinni kielloistaan. Esimerkiksi Espoon naisella oli pitkä lista, mm että hän EI ole ilotalo, mutta antoi kumminkin, kun kehuin että sillä on kauniit silmät. Hänellä.oli muuten jääpalakone kotona, mitä arvostan suuresti.  Rakastan kylmiä juomia.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - elokuu 01, 2023, 13:06:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 01, 2023, 13:00:15

Totta kyllä ilmoituksissani ei lue mitä en hae, koska profiilissa ei saa olla mitään ei, en, et tai saa niin huonon maineen että kukaan ei lähesty.

On siellä naisille nounouta vaikka kuinka paljon eli tuskin ne karkottaa. Tosin ne ei aina pidä kiinni kielloistaan. Esimerkiksi Espoon naisella oli pitkä lista, mm että hän EI ole ilotalo, mutta antoi kumminkin, kun kehuin että sillä on kauniit silmät. Hänellä.oli muuten jääpalakone kotona, mitä arvostan suuresti.  Rakastan kylmiä juomia.

Sitä ne kumminkin somessa jankuttaa että kiellot ovat luotaantyöntäviä. Mutta yhdessäkin sinkkuryhmässä oikeastaan jokainen itseään tuputtava, tissivakoa esittelevä elävä meikkipaletti oheistaa selfieensä oheen litanian siitä mikä kaikki ei kelpaa.

Useimmiten ei kelpaa vähälihaiset miehet, joten on se jännä etten minä saa edes tätä hylkymatskua.

Olen tullut siihen tulokseen että kun on petomaisen rautainen itsetunto, saa tehdä ja sanoa ihan mitä lystää, ja peukkuja satelee.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 01, 2023, 09:49:15
Sanan rasismi tunkeminen joka paikkaan on harhaanjohtavaa. Kyse on kuitenkin yleensä jostain muuta oletetusta syrjinnästä kuin rotuun perustuvasta. Rotujenkin kohdalla olisi parempi käyttää suomalaista rotusyrjintä sanaa. Ja seksin saamattomuuden kohdalla voitaisiin käyttää vaikkapa ilmaisua panosyrjintä.  ;)

Olen tästä samaa mieltä, siis että tunkeminen joka paikkaan on harhaanjohtavaa, mutta se johtunee siitä, että suomen kieli ensinnäkin köyhistyy kaiken aikaa. Lisäksi maailmankuva mustavalkaistuu, ei ole olemassa kuin rasisteja ja suvakkeja.

Sekin on otettava huomioon, että maailma on yksilöiden ja yhteisöiden kanssakäymisen huomioon ottaen ihan seko. Ajatelkaa nyt, mitä hemmettiä olisi vielä seitkytluvulla ajalteltu tyypistä, joka kulkee kaupungilla itsekseen hölisten ja pysähtyy joka toisella askeleella ottamaan itsestään kuvan.

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 01, 2023, 13:20:37
Sekin on otettava huomioon, että maailma on yksilöiden ja yhteisöiden kanssakäymisen huomioon ottaen ihan seko. Ajatelkaa nyt, mitä hemmettiä olisi vielä seitkytluvulla ajalteltu tyypistä, joka kulkee kaupungilla itsekseen hölisten ja pysähtyy joka toisella askeleella ottamaan itsestään kuvan.

Tyyppi olisi saanut pikapassituksen Kellokoskelle. Vaan eipä enää ole sitäkään paikkaa kuin museokäytössä.
https://www.tuusula.fi/sivu.tmpl?sivu_id=9330
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 01, 2023, 09:08:48
Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 31, 2023, 18:17:58
Arkipäivän rasismi on epätasa-arvoistavaa ja loukkaavaa kohtelua, jota valtaväestö kohdistaa rodullistettuihin ryhmiin arkipäivän vuorovaikutuksessa. Se voi olla mm. nimittelyä, eristämistä, häirintää ja jopa suoraa väkivaltaa.

Rasismista poisoppiminen edellyttää sitä, että ihmiset tunnistavat rasismin omassa toiminnassaan ja ajattelussaan.[/i]
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009745688.html

Nettideittailun tuoksinassa muutama minua reilusti vanhempi suomalainen mies on haukkunut minua ikärasistiksi ja pari mustaihoista miestä on haukkunut ihan vaan rasistiksi, kun olen näille kaikille sanonut asiallisesti että valitettavasti en ole heistä kiinnostunut. Kaippa se on sitten väkivaltaista ettei lähde panemaan kaikkia miehiä jotka sitä toivovat. (Kukaan mies ei oikeasti toivo mitään platonista suhdetta, joten seksistähän tässä kuitenkin on kysymys, ja harmistumisesta kun edes minulta ei saa seksiä.)

Meneekö tuo sitten eristämisen kategoriaan että jäi panematta?

Valitettavasti minä en tule poisoppimaan siitä että päätän itse kenen kanssa parittelen.  ::) Olen niin perinjuurin paatunut.
Omat mieltymykset voidaan joissain tapauksissa nähdä rasismina eli epätasa-arvoistavana arvottamisena. Mieltymysten taustalla voi olla ennakkoluuloisuutta, pelkoa, kasvatusta, ideologiaa, uskontoja.
Myös lait ja tieteellinen tieto rajaavat mieltymyksiämme. Alaikäisiin sekaantumista voidaan pitää laittomana toimintana ja tieteellisesti katsottuna vahingollisena toimintana.

Meistä kaikista voi löytyä rasismia. :)

a4

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 01, 2023, 09:49:15
Sanan rasismi tunkeminen joka paikkaan on harhaanjohtavaa. Kyse on kuitenkin yleensä jostain muuta oletetusta syrjinnästä kuin rotuun perustuvasta. Rotujenkin kohdalla olisi parempi käyttää suomalaista rotusyrjintä sanaa. Ja seksin saamattomuuden kohdalla voitaisiin käyttää vaikkapa ilmaisua panosyrjintä.  ;)
Eiköhän uusrasismissakin ole jo huomattu kuinka vanhentunutta on puhua naama pokkana roduista ja niiden syrjinnästä.
Sinänsä syrjintä on kauniin kielemme kaunis sana korvaamaan rasismin, mutta elävä kieli muuttuu tuontisanoillakin jatkuvasti.

MrKAT

"Perussuomalaisten rasismi lyhyesti.

Jos ulkomaalainen mies lietsoo vihapuhetta ja ahdistelee alaikäisiä, hänet halutaan karkottaa.

Jos suomalainen mies lietsoo vihapuhetta ja ahdistelee alaikäisiä, hänet halutaan ministeriksi."

- Iikka Kiven tiivistelmä tänään (Osunut kohdalleen kun saanut yli tuhat tykkäystä twitterissä).

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!