Olen koko ikäni ollut julkisen liikenteen vannoutunut kannattaja, mutta HSL:n lippu-uudistus on kääntänyt mieleni kaunaiseksi, koska sen myötä (keväällä 2019) lippuvalikoimasta poistuu edullisin lippu eli ratikkalippu. Uudessa lippuvalikoimassa ei ole mitään edullisempaa kantakaupungin A-vyöhykettä. Asiasta ovat monet yksityiset kansalaiset reklamoineet, samoin jotkin ryhmittymät – kuuroille korville.
Eihän kertalipun hinta ole mikään merkittävä menoerä
päättäjille, mutta pienituloisille on. Ja sellaisia on kaupungissa tuhatmäärin, arvolipulla satunnaisemmin matkustavia.
Ratikkalipun hinta on 1,70e, jolloin edestakaisen matkan hinnaksi tulee 3,40e. Uudessa mallissa joutuu pakosta rahoittamaan suuremman alueen matkoja (AB-vyöhyke) edullisimmalla kertalipulla 2,80e, jolloin edestakainen matka maksaa 5,60e. Tämä on kuulkaa suuri korotus!
Kausilippu maksaa uudessa järjestelmässä jo 59,70e (30 vrk) (nykyisin 54,70e). Sekin tuntuu jo aika paljolta. Jos tosiaan matkustaa ihan joka päivä, niin silloin päivämatkat maksavat 1,99e; sitä kannattavampaa mitä enemmän matkoja, tietenkin. Mutta jo nykyisin harmittaa kun on lippu taskussa, muttei tule viikonloppuisin matkusteltua lainkaan. Kävely riittää. Kävely on hyväksi, mutta takaraivossa usein raksuttaa, että pitäisi tehdä kaikki pienetkin matkat julkisilla, koska on kerran niistä maksanut. Jos ei matkusta viikonloppuisin lainkaan, niin esimerkiksi huhtikuussa tulee rahoittaneeksi muiden matkoja 8 päivällä, eli 15,92 eurolla. Omat matkustuspäivät (22 kpl) maksavat sitten 2,71e.
Itse olen – ihan periaatteesta – alkanut seurata pienten sähköisten kulkuneuvojen kehitystä tarkalla silmällä. Jospa voisi enimmillä matkoillaan välttää koko HSL:n!
Uudet hinnat ja vyöhykkeet (tulevat voimaan suunnitelmien mukaan kevään aikana)
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liput_ja_hinnat_taulukko_uudet_vyohykkeet.pdf