Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Testaa, kuinka hyvin tunnet Venäjän ja Neuvostoliiton historiaa!

Loistavaa, sait 10/10 pistettä! Tunnet itänaapurin historiaa paremmin kuin monet muut!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Hienoa, sait 7/10 pistettä. Tunnet itänaapurin historiaa hyvin, mutta vielä voi aavistuksen parantaa!

Mutuilu toimi yllättävän monessa kysymyksessä.
Historia on kyllä aika pahasti hakusessa. Ei kiinnostanut kouluaikoina yhtään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️


Hippi

Testaa, muistatko nämä legendaariset lausahdukset! Jos saat 9 oikein, niin taivas varjele, mitä sieltä tulee


Tuloksesi: 8 / 9
Nappisuoritus!
Shut up, I know what I'm doing, kuten Kimi Räikkönen totesi tiimiradioon Lotuksella ajellessaan. Sinä todellakin tiedät, mitä teet!



Ei nyt ollut ihan nappisuoritus minun mielestäni, kun yksi meni väärin.
Sen toisen tositeeveestä tutun lausahduksen onnistuin arvaamaan oikein.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Tuloksesi: 6 / 9
Aika fifty-sixty!
Elämä on taitolaji, kuten Andy McCoy joskus totesi. Sinulta se näyttää sujuvan varsin mallikkaasti. Petraa vielä vähän, niin pääset huipulle!


Ei ole tarvetta päästä tässä lajissa huipulle.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

Tuloksesi: 7 / 9
Nappisuoritus!

Shut up, I know what I'm doing, kuten Kimi Räikkönen totesi tiimiradioon Lotuksella ajellessaan. Sinä todellakin tiedät, mitä teet!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Kerrankin arpaonnea.

Erinomaista! Tunnet todellakin Helsinkiä. Olet selvästi asunut jo pitkään pääkaupunkiseudulla.
Kokonaispisteet 8 / 8

Tämä visa on tarkoitettu todellisille Helsingin seudun tuntijoille: tunnistatko paikat, joiden yli lensimme kuumailmapallolla?


https://yle.fi/a/74-20052470

Useimmat paikat tunnistin helposti tai muistin taustatiedon, jos sitä kysyttiin. Joissakin tapauksissa tein valistuneen arvauksen, ja jotkut menivät pelkällä tuurilla.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 01, 2023, 19:42:41
Testaa, muistatko nämä legendaariset lausahdukset! Jos saat 9 oikein, niin taivas varjele, mitä sieltä tulee


Tuloksesi: 8 / 9
Nappisuoritus!
Shut up, I know what I'm doing, kuten Kimi Räikkönen totesi tiimiradioon Lotuksella ajellessaan. Sinä todellakin tiedät, mitä teet!



Ei nyt ollut ihan nappisuoritus minun mielestäni, kun yksi meni väärin.
Sen toisen tositeeveestä tutun lausahduksen onnistuin arvaamaan oikein.

Mahtoikohan Kimi tietää, mistä tuo alkuperäinen lausahdus on kotoisin :D kun tuntuisi, että olisi liian jonne, mutta ehkä sitten ei!

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 01, 2023, 23:15:21
Kerrankin arpaonnea.

Erinomaista! Tunnet todellakin Helsinkiä. Olet selvästi asunut jo pitkään pääkaupunkiseudulla.
Kokonaispisteet 8 / 8

Tämä visa on tarkoitettu todellisille Helsingin seudun tuntijoille: tunnistatko paikat, joiden yli lensimme kuumailmapallolla?


https://yle.fi/a/74-20052470

Useimmat paikat tunnistin helposti tai muistin taustatiedon, jos sitä kysyttiin. Joissakin tapauksissa tein valistuneen arvauksen, ja jotkut menivät pelkällä tuurilla.

6/8
En ole selvästikään kierrellyt pääkaupunkiseudun Motonettejä samalla intensiteetillä kuin Kopek.  ;D
Poissulkeva taktiikka auttoi monessa kyssärissä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Tuohan on selvästikin autoilijalle tehty, kun teistä olisi pitänyt osata päätellä, missä ollaan. Jos joskus olen auton kyydissä, niin ei noihin tule kiinnitettyä huomiota. Oikeastaan yksi väärin menneistä oli sellainen, että mietin kahden välillä ja valitsin väärin, mutta ne pari muuta oli sellaisia, että yritin vain jotain arvata. Ei ollut mitään käryä, missä ollaan.

Erinomaista! Tunnet todellakin Helsinkiä. Olet selvästi asunut jo pitkään pääkaupunkiseudulla.
Kokonaispisteet 5 / 8
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 02, 2023, 09:15:13
^
Tuohan on selvästikin autoilijalle tehty, kun teistä olisi pitänyt osata päätellä, missä ollaan. Jos joskus olen auton kyydissä, niin ei noihin tule kiinnitettyä huomiota. Oikeastaan yksi väärin menneistä oli sellainen, että mietin kahden välillä ja valitsin väärin, mutta ne pari muuta oli sellaisia, että yritin vain jotain arvata. Ei ollut mitään käryä, missä ollaan.

Erinomaista! Tunnet todellakin Helsinkiä. Olet selvästi asunut jo pitkään pääkaupunkiseudulla.
Kokonaispisteet 5 / 8


Samma här! Joen osasin päätellä veden väristä, olen sitä joskus Tikkurilassa käynyt ihmettelemässä.

Yllättävän hyvin tiesin/osasin päätellä, vaikka en Helsingissä ole asunutkaan. Luulin myös, että kyseessä on IKEA-piilomainos mutta tämähän oli YLEn testi.

Erinomaista! Tunnet todellakin Helsinkiä. Olet selvästi asunut jo pitkään pääkaupunkiseudulla.
Kokonaispisteet 5 / 8
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 02, 2023, 09:15:13
^
Tuohan on selvästikin autoilijalle tehty, kun teistä olisi pitänyt osata päätellä, missä ollaan. Jos joskus olen auton kyydissä, niin ei noihin tule kiinnitettyä huomiota.

Tämä oli siitä poikkeuksellinen testi, että sain täydet pisteet, vaikkakin pari kohtaa arvaamalla. Yleensähän olen näissä testeissä jumbosijalla.

Auton kanssa liikkumisesta on todellakin ollut ratkaiseva apu. Kun ajaa ja suunnistaa (ilman navigaattoria, huom!), joutuu miettimään, missä ollaan ja minne mennään. Jonkinlainen paikkojen hahmottaminen kehittyy väistämättä.

Heikkouteni kaupunkialueella liikkumisessa on se, että en jaksa opetella katujen ja alueiden nimiä. Toinen heikkouteni on se, että sisäinen muistirakenteeni on sellainen, että abstraktit kartat eivät painu mieleeni ikinä. Helsinki on ja tulee olemaan minulle epämääräinen alue, josta hahmotan karkeasti vain muutamia keskeisiä katuja ja nekin miten sattuu. Kaupunki on kuin iso puu tuhansine oksineen, joista muistan vain muutaman päähaaran enkä niitäkään kunnolla. Silti osaan ajaa paikoista toisiin. Se vain tapahtuu jonkinlaisen intuition avulla, eli "jonnekin tuonne päin" pitää ajaa. Välillä on ehkä joku tuttu risteys tyyliin "ahaa, tuosta piti kääntyä, vai olikohan se tuosta". Kummallisen hyvin osaan kuitenkin "suunnistaa", vaikka se tapahtuu näin epämääräisesti ikään kuin sumussa haparoiden. Voi tulla ylimääräisiä mutkia matkaan, mutta perille päästään.

Koska suunnistaminen on tuollaista, mihin minä niitä katujen nimiä tarvitsisin? Riittää, kun tiedän jonkun Mannerheimintien ja ehkä pari muuta katua. Tuntemani katujen nimistö on uskomattoman vähäinen siihen nähden, miten usein joillakin kaduilla liikun. En edes tiedä sen kadun nimeä, joka pitkin ajan, kun poistun Helsingistä Mannerheimintien ylitettyäni. Siihen asti katu taitaa olla nimeltään Runeberginkatu. Täytyypä katsoa kartasta, mikä sen nimi on oopperan jälkeen.

Ai, se on Helsinginkatu. Olisin kuvitellut, että se on joku "Töölönlahden rantatie" tai mitä tahansa. Olen luullut, että Helsinginkatu alkaa vasta jostakin Kalliosta, missä kadut jakaantuvat kahdelle eri reitille. Kyllä minä Helsinginkadun - siis sen Kallion osuuden - jollakin tavalla olen tiennyt, koska tyttärelläni on ollut asunto sen varrella, ja itsekin olen siellä asunnossa aikoinaan majaillut. Alue oli kammottavaa. Kerran aggressiivinen juoppo hyökkäsi automme kimppuun Helsinginkadun varressa lähellä Sörnäisten mutkaa, "Kurvia", ja heittäytyi nokkapellille makaamaan. Tyyppi liukui siitä pois vasta, kun lähdin ajamaan. En tiedä, mihin rikokseen tuolloin syyllistyin, mutta tilanne oli pelottava. Ei tyypille mitenkään käynyt. Alue on ilmeisesti aivan virallisestikin huonomaineista.

Tätä kirjoittaessani katson karttaa, joten nyt esitän katujen nimet oikein.

Sekoitan usein Mannerheimintien yli itään ajaessani Helsinginkadun ja Nordenskiöldinkadun. Kumpikin niistä alittaa rautatien, ja mitä sen jälkeen tulee, siinä menen joskus sekaisin. En muista, mitä sillan jälkeen on, eli kääntyykö katu pohjoiseen kohti Pasilaa Savonkadulle (jolloin olen ajanut Nordenskiöldinkatua) vain ḱääntyykö se loivemmin koillisen suuntaan Sturenkadulle (jolloin olen ajanut Helsinginkatua). Tällaista on ajamiseni. Putoan kartalta aivan tutuissakin paikoissa, kunnes taas palaan todellisuuteen, että "ahaa, täällä ollaankin". Olin vain muutaman kilometrin väärässä.

Itä ja länsi - ja tästä syystä käsitys, missä päin on meri - menevät minulta sekaisin Helsingin ympäristössä tietyillä alueilla liikkuessani.

Seuraavaksi käsittelen testikysymyksiä. Yritän olla paljastamatta mitään sellaista, mikä pilaisi testin tekemisen niiltä, jotka haluavat sen vielä tehdä. Jos epäilyttää, ei kannata lukea tätä pidemmälle.

Mitä tuohon testiin tulee, niin Ikea oli hyvä maamerkki. Niissä tulee käytyä niin usein, että väistämättä tuntee niiden ympäristöäkin. Kun näin kuvissa Ikean, hahmotin heti, missä on mitäkin.

Ensimmäisessä kysymyksessä auttoi Ikea ja muistamani tienviitta. Näiden perusteella piti tehdä valistunut arvaus, eli karsia mahdottomat vaihtoehdot pois. Ilman ennakkovastausvaihtoehtoa en olisi osannut vastata, koska kuten jo totesin, en tiedä alueiden nimiä.

Vaikeimpia kysymyksistä oli numero 2. jossa kuvalla ei ole oikeastaan merkitystä. Tässä jouduin arvaamaan, ja arpaonni suosi.

Kolmosessa teksti oli ratkaiseva. Pelkän kuvan perusteella en olisi osannut vastata. Tai no, on kuvassa jotain, mutta se pitää osata tulkita oikein. En kerro tarkemmin, että en pilaa testiä.

Nelonen oli pelkkä tietovisakysymys. Hämärästi, 25-prosenttisesti arvaamalla, muistin oikean vastauksen.

Kysymykseen numero viisi vastasin arvaamalla, kun olin ensiksi täysin mahdottomat vaihtoehdot karsinut.

6 oli helpoin kaikista.

7 oli pelkkää arvailua. Vaikka olen minä kyseisessä paikassa käynyt ja karkeasti tunnen sitä. Siellä asuu sukulaisia.

8 oli taas pelkkä tietokilpailukysymys.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 01, 2023, 23:15:21
Kerrankin arpaonnea.

Erinomaista! Tunnet todellakin Helsinkiä. Olet selvästi asunut jo pitkään pääkaupunkiseudulla.
Kokonaispisteet 8 / 8

Tämä visa on tarkoitettu todellisille Helsingin seudun tuntijoille: tunnistatko paikat, joiden yli lensimme kuumailmapallolla?


https://yle.fi/a/74-20052470

Useimmat paikat tunnistin helposti tai muistin taustatiedon, jos sitä kysyttiin. Joissakin tapauksissa tein valistuneen arvauksen, ja jotkut menivät pelkällä tuurilla.

5/8. Ilmakuvat jouduin kaikki veikkaamaan.
Kävelevä kremppakertymä