Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

Tunnista sieniä

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/11/tunnistatko-30-tavallisinta-sienta-tiedatko-mita-kannattaa-poimia-tee-testi

Olen tutustunut sieniin vasta muutaman vuoden ja monia tavallisiakaan sieniä en ole vielä nähnyt koskaan luonnossa, esim. suppilovahveroa tai lampaankääpää. En käy sieniretkillä, vaan olen lähinnä tutkiskellut mökkitontiltamme löytyviä sieniä ja sieniä, joita sattumalta tulee nähdyksi ulkoilualueilla ja puistoissa. Tunnistin kuitenkin 27/30.
All you need is Love

Toope

Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 12, 2020, 01:03:00
Tunnista sieniä

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/11/tunnistatko-30-tavallisinta-sienta-tiedatko-mita-kannattaa-poimia-tee-testi

Olen tutustunut sieniin vasta muutaman vuoden ja monia tavallisiakaan sieniä en ole vielä nähnyt koskaan luonnossa, esim. suppilovahveroa tai lampaankääpää. En käy sieniretkillä, vaan olen lähinnä tutkiskellut mökkitontiltamme löytyviä sieniä ja sieniä, joita sattumalta tulee nähdyksi ulkoilualueilla ja puistoissa. Tunnistin kuitenkin 27/30.
9/30, olen vähän kaupunkilainen. Osin jopa arvaamalla.
Jos eksyn metsään, kuolen pian. Tosin en sieniä syömällä, vaan törmäämällä karhuun tai susiin.
En tosiaan tunnista noita. Sienestän supermarketissa tai markkinoilla (annan henkeni noiden käsiin).

Toope

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 06, 2020, 17:26:23
Mielestäni oravatkin ovat kohtuullisen veemäisiä eläimiä.
Näin kerran kuin orava mokasi. Tippui 10 metriä puusta pihallamme, kun laski vähän väärin oksia hypätessään...
Rysähti alas, mutta mönki piiloon hetken päästä toinnuttuaan, vaikka ehkä loukkaantui...? Joku ehkä söi sen?

Toope

#558
Uusi testi, ihan mielenkiintoinen:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006632191.html
Väittivät, että pari meni väärin, muutama kyseenalainen tapaus oli...!

a4

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 12, 2020, 03:02:40
Uusi testi, ihan mielenkiintoinen:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006632191.html
Väittivät, että pari meni väärin, muutama kyseenalainen tapaus oli...!
Auts! Herättelevä testi omalta kohdaltani.

Tuloksesi: 14 / 20
Ihan jees!
Jokunen Aku Ankka on luettu, mutta kaikkein vaikempien kysymysten osalta jäi vielä parannettavaa.

Hippi


Tuloksesi: 19 / 20
Upea suoritus!

Testi ei ollut ihan helppo, mutta pärjäsit hienosti. Onnittelut!
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 12, 2020, 01:20:00
Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 12, 2020, 01:03:00
Tunnista sieniä

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/11/tunnistatko-30-tavallisinta-sienta-tiedatko-mita-kannattaa-poimia-tee-testi

Olen tutustunut sieniin vasta muutaman vuoden ja monia tavallisiakaan sieniä en ole vielä nähnyt koskaan luonnossa, esim. suppilovahveroa tai lampaankääpää. En käy sieniretkillä, vaan olen lähinnä tutkiskellut mökkitontiltamme löytyviä sieniä ja sieniä, joita sattumalta tulee nähdyksi ulkoilualueilla ja puistoissa. Tunnistin kuitenkin 27/30.
9/30, olen vähän kaupunkilainen. Osin jopa arvaamalla.
Jos eksyn metsään, kuolen pian. Tosin en sieniä syömällä, vaan törmäämällä karhuun tai susiin.
En tosiaan tunnista noita. Sienestän supermarketissa tai markkinoilla (annan henkeni noiden käsiin).

Vaara tulla suden surmaamaksi on häviävän pieni. Viimeksi tällainen tapaus sattui vuonna 1882. Sudet ovat vaarallisia kyllä koirille, mutta kyllä sä siellä metsässä kuolet viluun ja nälkään - tai vanhuuteen - ennen kuin yhytät yhtäkään sutta. Susi väistää ihmistä, joten et edes huomaa niitä. Karhu sen sijaan tosiaan voi huitaista, jos menet emon ja pennun välin. Viimeisin tapaus vuodelta 1998, jolloin lenkkeilijälle näin kävi (ei nyt siis ihan päivittäistä sekään).

Hippi

Nyt olen totaalisen yllättynyt, sillä sienet ei ole oikein koskaan kiinnostaneet ja sienimetsässä olen ollut joskus lapsena äidin matkassa. Koulussakaan noita ei kovin tarkoin käyty läpi, joten aika yllätyksellinen tulos oli. Kuvat kyllä olivat hyviä ja niissä näkyi hyvin eri sienilajeille tyypilliset piirteet.

Sienet kyllä hyvin nimetään niiden ulkonäön mukaan, joten se kyllä osaltaan auttoi. Jos kuville olisi itse pitänyt antaa nimet, niin tuskin olisi kymmentä tullut oikein.

Hienoa! Tiedät mitkä sienet ovat syötäviä, ja mitkä kannattaa jättää metsään. Olet selkeästi valmis uusiin sieniretkiin, mutta älä unohda opaskirjaa. Koskaan ei tiedä mikä tuntematon sieni mättään takaa kurkistaa.
Kokonaispisteet 21 / 30


Minusta Toopen vetoomus, että kaupunkilaisena ei tunne (ei voi tuntea?) jotain luontoon liittyvi juttuja, on täyttä roskaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#563
Taivutuspäätetesti meni huonommin kuin olisin toivonut. Yksi kohta jäi harmittamaan, koska tiesin vastauksen, mutta vastasin silti väärin. Se oli Isossa-Britanniassa.

Selitän syyn.

Sanayhdistelmissä, joissa ensimmäinen sana on adjektiivi, se ei taivu, ellei sanaa perinteisesti ja vakiintuneen käytännön mukaisesti ole totuttu taivuttamaan näin. Kirjoitetaan esimerkiksi Tyynellämerellä ei Tyynimerellä ja Mustallamerellä eikä Mustamerellä. Käytäntö on vakiintunut tuollaiseksi.

Näin oli myös vanhalla kotipaikkakunnallani.

Kunnes sinne tuli paikallislehteen päätoimittajaksi henkilö, joka otti tehtäväkseen tuhota paikalliset taivutusmuodot mukamas väärinä ja korvata ne "Mustamerellä" -tyyppisellä "adjektiivi ei taivu" -muodoilla. Ja mitä lehdessä lukee, sitä ihmiset tottelevat. Paitsi minä ja muutamat muut minun kaltaiseni kapinalliset.

Minua ei joku päätoimittaja saa muuttamaan perinteistä tapaani lausua ja taivuttaa tuttujen paikkojen nimiä, joista monet (ennen kuin ne menettiin) olivat meidän omistuksessamme.

Vieläkin tuntuu kuin puukkoa käänneltäisiin kielikorvassani, kun luen jostakin uusia virallisia muotoja.

Isossa-Britanniassa tietysti tuntuu paremmalta ja luontevammalta, koska se on perinteinen tapa sanoa kyseisen paikan nimi. Ja olisin vastannut ilman muuta näin tuossa Iltalehden kyselyssä, jos olisin antanut kielikorvani ratkaista asian. Ajattelin kuitenkin tuon edellä mainitun (entisen) päätoimittajan sekoittamana, että kai tämäkin sana pitää taivuttaa siten, että se kuulostaa korvassani pahalta ja väärältä eli "Isobriranniassa", ja klikkasin kiireessä sitä. Jos olisin vähän kauemmin miettinyt, en olisi tehyt tätä väärää valintaa.

Ei minun tietenkään olisi tarvinnut paljastaa tätä virhevalintaani tässä ja nyt, mutta se osui jotenkin epämukavaan kohtaan. Tuntui inhottavalta tehdä virhe, jota ei halua tehdä, ja jota vastustaa. Tuntui, kuin olisin pettänyt periaatteeni ja siirtynyt alistuneena vihollisten puolelle.

Minun mielestäni tuo muualta muuttanut paikallislehden päätoimittaja osoitti ylenkatsetta paikallista yhteisöä kohtaan, koska se ei katsonut minkään arvoiseksi satoja vuosia jatkunutta vakiintunutta käytäntöä (joka ilmeni paitsi puheissa, myös kirjoitetuissa lähteissä) paikkojen nimien taivuttamisesta vaan määräsi lehdessään, että tästä lähtien käytäntö muuttuu. Ja alistettu kansa seurasi nöyränä perässä. Paitsi minä ja muutama muu kapinallinen ja muutosvastarintainen.

Jälkihuomautus. Tein korjauksia sanoihin Tyynellämerellä, Mustallamerellä ja Isossa-Britanniassa. Oikofix ei näytä tällaisia virheitä, jotka näkyvät kirjoitettuna mutta eivät kuulu puhuttuna. Väitetään, että suomen kieltä kirjoitetaan niin kuin puhutaan, mutta ei se aivan pidä paikkaansa. Palaan asiaan toisessa ketjussa myöhemmin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 12, 2020, 01:03:00
Tunnista sieniä

Hienoa! Tiedät mitkä sienet ovat syötäviä, ja mitkä kannattaa jättää metsään. Olet selkeästi valmis uusiin sieniretkiin, mutta älä unohda opaskirjaa. Koskaan ei tiedä mikä tuntematon sieni mättään takaa kurkistaa.
Kokonaispisteet 23 / 30
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Taipuilua:

Tuloksesi: 16 / 20
Upea suoritus!
Testi ei ollut ihan helppo, mutta pärjäsit hienosti. Onnittelut!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Taivutukset 19/20, sienet 29/30.

safiiri

Kopek ei se edelleenkään mennyt nappiin. P.o. Isossa-Britanniassa, ei Isossa Britanniassa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 12, 2020, 08:35:32
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 12, 2020, 01:20:00
Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 12, 2020, 01:03:00
Tunnista sieniä

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/11/tunnistatko-30-tavallisinta-sienta-tiedatko-mita-kannattaa-poimia-tee-testi

Olen tutustunut sieniin vasta muutaman vuoden ja monia tavallisiakaan sieniä en ole vielä nähnyt koskaan luonnossa, esim. suppilovahveroa tai lampaankääpää. En käy sieniretkillä, vaan olen lähinnä tutkiskellut mökkitontiltamme löytyviä sieniä ja sieniä, joita sattumalta tulee nähdyksi ulkoilualueilla ja puistoissa. Tunnistin kuitenkin 27/30.
9/30, olen vähän kaupunkilainen. Osin jopa arvaamalla.
Jos eksyn metsään, kuolen pian. Tosin en sieniä syömällä, vaan törmäämällä karhuun tai susiin.
En tosiaan tunnista noita. Sienestän supermarketissa tai markkinoilla (annan henkeni noiden käsiin).

Vaara tulla suden surmaamaksi on häviävän pieni. Viimeksi tällainen tapaus sattui vuonna 1882. Sudet ovat vaarallisia kyllä koirille, mutta kyllä sä siellä metsässä kuolet viluun ja nälkään - tai vanhuuteen - ennen kuin yhytät yhtäkään sutta. Susi väistää ihmistä, joten et edes huomaa niitä. Karhu sen sijaan tosiaan voi huitaista, jos menet emon ja pennun välin. Viimeisin tapaus vuodelta 1998, jolloin lenkkeilijälle näin kävi (ei nyt siis ihan päivittäistä sekään).

Täydellistä! Olet ehdottoman turvallista sienestysseuraa. Tunnet ja tiedät sienet – lähde ystävien kanssa sienimetsään. He oppivat sinulta varmasti paljon!
Kokonaispisteet 28 / 30


Toinen huti oli syötäväksi kelpaamaton, ei myrkyllinen. Toinen oli syötäväksi kelpaava niin kuin se väärin arvaamani, mutta rouskuja molemmat.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006637731.html
Jotain nuorkulttuurihömelöintiä, sain 2 oikein, toinen arvaamalla.
En ole vanha, ehkä "mature".
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 12, 2020, 08:56:31
Minusta Toopen vetoomus, että kaupunkilaisena ei tunne (ei voi tuntea?) jotain luontoon liittyvi juttuja, on täyttä roskaa.
Ei ollut vetoomus, vaan toteamus. Eivät meikäläiset kaupunkilaiset erota hirveä peurasta, saati sieniä toisistaan