Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Asiakaspalvelusta

Aloittaja Edward, lokakuu 15, 2019, 07:08:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Unforgiven

Tänään sitten tuli viimein soitto DNA:lta tuosta aiemmin kertomastani pompottelusta. DNA:n ja Netflixin välillä oli jossakin ohjelmistobugi, jonka vuoksi molemmat laskuttivat minua samasta palvelusta. Olin kuulemma joutunut testiasiakkaaksi, jota ei olisi pitänyt tapahtua. Rahoja palautetaan ja tuplalaskutus lopetetaan. Sitä asiakaspalvelija ei suostunut kertomaan olinko ainoa, jolta näin oli velottu.

Netflixin töykeästä asiakaspalvelijasta aion antaa vielä erikseen palautetta. DNA:lta tänään soittanut oli ystävällinen ja sain asianmukaista palvelua.



I'm just a soul whose intentions are good

Jaska

#106
Tuntuu olevan vallalla ajattelu, että koronapandemian aikaan odotetaan bugeihin suhtauduttava sallivasti.

Joskus vuodenvaihteen jälkeen jollain linkillä tupsahdin kiinankauppa Wishin sivulle. Googlasin mitä suomeksi kiinankaupan käytöstä on kokemuksia kirjoitettu ja päädyin kokeilemaan.
Pienessä mainoskuvassa oli kolme LED-taskulamppua ladattavalla litiumioniakulla ja CREE T6-ledillä. Napautin saadakeni tarkempia tietoja. Taskulamppua oli saatavana eri kokoisina ja kolme 500 lumenin (vastaa 40 W hehkulamppua) hintaan 2,79 € + kuljetus 5 € näytti uskomattoman halvalle ettei voinut olla kokeilematta. Toimitettaisiin neljän viikon päästä. Ja toimitettiin. Muttei tilattuja valaisimia vaan pikkusormen kokoiset paristolamput, joista valoa lähti tuskin 100 luumenia (10 Watin hehkulampun verran). Asiakastuki tarjoutui palauttamaan rahat tililleni eikä lamppuja tarvinnut palauttaa. Nyt huomasin, että myynti-ilmoitusten valomäärät olivat puuta heinää. Esimerkiksi T6-LEDistä saadaan vain alle 400 LM valomäärä ja mainoksessa saatettiin sanoa 10000 LM.

No nytpä sitten tilasin isomman LED-lampun, jonka valoksi oli merkitty 30000000lm ja odotin saavani 1000 luumenin taskulampun uudella L2-ledillä. Tälle ei käynyt enää yhtä hyvin. Lamppua ei koskaan toimitettu minulle. Vaikeasti löydettävä seuranta näytti, että lähetys oli kuljetetttu Kiinasta Helsinki-Vantaan lentöasemalle, mutta sitten ei mitään. Lähetys ei koskaan tullut Postin kuljetettavaksi. Vaikka soitin Postiin, niin sanoivat, ettei mitään lähetyksiä ole osoitteeeseeni (sitten virheellisten lamppujen lähetyksen). Wishin asiakaspalvelu kehotti odottamaan jonkusen viikon ennen kuin antoi luvan anoa rahan palautusta.

Rahat palautuivat ja tilasin saman lampun uudelleen. Kiinan seuranta näytti, että lähetetys tuli 30.4. Helsinki-Vantaalle ja 2.5. klo 12 lähti Suomen tullista (arvo alle tullattavan) ja ilmestyi OmaPostiin merkintänä  seurantatunnus ja Paino=0,093kg ja "Posti odottaa lähetystä". Wishin tilaustiedoissa on merkinnällä "Toimitetaan viimeistään 7.5.2021". Paketista ei ole tietoa minulla eikä postilla. Wishin asiakaspalvelu sanoo suomenkielisessä sähköpostissa, etteivät voi tehdä muuta kuin 25.5. jälkeen antavat luvan anoa rahoja takaisin 30 päivän aikaikkunassa jos tavaraa ei ole tullut. Tällä kertaa olin valinnut maksutavaksi ruotsalaisen Klarna Bankin laskun, jonka eräpäivä on 23.5. Saanen pyytää siihen jatkoaikaa, kun tavaraa ei ole tullut.

Tilasin Wishistä jo seuraavan LED-lampun eri kauppiaalta kokemusten kartuttamiseksi. Seuraavan tilaan ehkä AliExpressiltä. Jonne joutuu antamaan korttinsa tiedot Kiinaan.

Ihmettelen sabotoiko Suomen Posti heille tappiollista postia Kiinasta. Tosin huonostihan pelaa myös kotimaan postin kuljetukset.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 08, 2021, 03:15:33
Kiinan seuranta näytti, että lähetetys tuli 30.4. Helsinki-Vantaalle ja 2.5. klo 12 lähti Suomen tullista (arvo alle tullattavan) ja ilmestyi OmaPostiin merkintänä  seurantatunnus ja Paino=0,093kg ja "Posti odottaa lähetystä". Wishin tilaustiedoissa on merkinnällä "Toimitetaan viimeistään 7.5.2021". Paketista ei ole tietoa minulla eikä postilla. Wishin asiakaspalvelu sanoo suomenkielisessä sähköpostissa, etteivät voi tehdä muuta kuin 25.5. jälkeen antavat luvan anoa rahoja takaisin 30 päivän aikaikkunassa jos tavaraa ei ole tullut. Tällä kertaa olin valinnut maksutavaksi ruotsalaisen Klarna Bankin laskun, jonka eräpäivä on 23.5. Saanen pyytää siihen jatkoaikaa, kun tavaraa ei ole tullut.

Tilasin Wishistä jo seuraavan LED-lampun eri kauppiaalta kokemusten kartuttamiseksi. Seuraavan tilaan ehkä AliExpressiltä. Jonne joutuu antamaan korttinsa tiedot Kiinaan.

Sen verran liikahdusta on tapahtunut, että OmaPosti sanoo lähetyksen tulleen Suomeen 14.5, siis kaksi viikkoa sen jälkeen kuin kiinalaisen tiedon mukaan, ja välittömästi lajiteltu. Postin sivulla sanotaan, että paketti toimitetaan pääsääntöisesti vastaanottajalle lajittelua seuraavana päivänä mutta mitään toimittamiseen viittaavaa ei ole havaittavissa. Kirjoitin Postille juuri palautetta kirosanojakaan säästämättä.

Seuraava lamppukin on saanut merkinnän OmaPostiin "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan 20.5.2021 klo 03:01"

Xantippa

Itse en kyllä uskaltaisi tilata Wishiltä mitään. Sen verran huonoja kokemuksia olen kuullut. Tavara on mitä sattuu, tilaat yhtä ja saat aivan toista. Näistähän on netissä paljonkin kokemuksia "mitä tilasin, mitä sain", jotka ovat ulkopuolisesta tietysti hauskoja, toisinaan riittää huumorintaju myös tilaajalla.

Postin piikkiin en tuon huijarisysteemin mitään mokaa laittaisi.

En enää muutoinkaan anna korttini tietoja minnekään, vaan maksan paypalin tai mobile payn kautta.

T: Xante

Unforgiven

Muutama vuosi sitten erehdyin tyhmyyttäni tilaamaan Wishiltä. Osa tuotteista tuli perille osa ei. Ne jotka tulivat olivat täyttä sekundaa ja ihan jotain muuta mitä kuvat ja tiedot antoivat ymmärtää.
I'm just a soul whose intentions are good

Hayabusa

Onko syynä korona-aika vai mikä; olen siirtynyt lähes täysin kotimaisten ja etenkin pikkuliikkeiden asiakkaaksi. Pari juttua olen joutunut tilaamaan Saksan Amazonista, koska A) mistään muualta ei saa B) paikallisten liikkeiden hinnoittelussa on pilkkuvirhe.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

#111
Wishistä muutamia seikkoja:
- Wish on tori jolla lukuisat kauppiaat - useimmat Kiinasta - myyvät tuotteitaan samalla sivustolla. Wish ei pidä kauppiaiden toimintaa yhdenmukaisena.
- Tuotteiden, kuvausten ja kuvien taso vaihtelee. Ei kannata odottaa saavansa hintaa parempaa tuotetta.
- On tavallista, että tuotteen mainoskuvan takana on valittavissa eri "kokoja", jotka tosi asiassa ovat eri tuotteita, joitten toisistaan poikkeavia ominaisuuksia ei ole kuvattu, usein kuitenkin tuotteen kuvissa esiintyvätt kaikki tuotteet, mutta vaikkapa niiden fyysinen koko ja toiminnot ehkä kerrotaan vain kalleimmasta. Jos siitäkään.
- Kun tuotetta mainostetaan ilmaiseksi so. vain mielivaltaisesti vaihtelevaa kuljetusmaksua maksavana, sellaista pelkkää kuljetusmaksua maksavaa vahtoehtoa ei välttämättä ole tarjolla
- Mainostettu edullinen hinta saattaa olla tarjolla vain päivän ensimmäiselle tai arvottavalle asiakkaalle ja muut jäävät ilman
- En itse ottanut Wishin sovellusta puhelimeen, kun olen kuullut, että se on kaiken aikaa tarjoamassa tuotteita aiemmin katsottujen tai tilattujen tuotteiden perusteella. Webbiselaimella selattavassa sivustossa on vaikea löytää esimerkiksi, miten saa yhteyden suomenkieliseen asiakastukseen  tai seurannan tilauksen kuljetuksesta.
- Tilauksille annetaan päivämäärä, mihin mennessä tilaus on tarkoitus toimittaa. Tarkoitetusta tai toteutuneesta toimituspäivästä alkaa 30 päivän jakso, jonka aikana tyytymättömyyttä voi esittää. Jos tyytymättömyyden syynä on, ettei tavaraa ole toimitettu, niin annetaan uusi toimituspäivä sen perusteella miten toimitukset ovat aikaisemmin toteutuneet. Uuden toimitusajan kuluttua (minulla ensi tiistaina) voi netissä esittää rahojen palautuspyynnön. Pyydetyt rahojen palautukset ovat minulla aikaikkunassa toimineet. Pyytämättä  ei toimittamattomia ole hyvitetty. Etukäteen ei voi rahoja pyytää takaisin vaikka wishillä on tieto tilauksen toimituksesta ja luovutuksesta.
- Myynti-ilmoitusten konekäännetty suomenkieli on usein huvittavan käsittämätöntä, harvemmin vain englantia.
- Jos kuljettajan tiedot pitävät paikkansa - ja luulen että pitävät - niin näyttää sille, että toimitukset voivat maata Helsinki-Vantaan lentokentällä monta viikkoa, ennen kuin Suomen Posti kajoaa tappiolliisiin kiinanposteihin kuljettaakseen. Jotkut lähetykset tulevat yllättävänkin nopeasti. Toiset eivät koskaan, vaikka seuranta kertoo niiden tulleen Suomeen.
- Tuotekuvauksiin ei voi luottaa. Esimerkiksi CREE XM-L T6 ledillä saadaan max 388 luumenia valoa. Zoomattavan LED-taskulampun mainoksessa Wushillä mainostetaan kuitenkin 30000000 LM valoa. Mutta luumenarvo eli valon määrä ei kasva siilä että valo keskitetään pienelle alalle. Jos tilaat tuollaisen lampun pienikokoisena, niin saatat saada pikkusormen kokoisen lampun jonka antama valaistus on vain noin 50 LM - kokemusta on.
- Tilauksen tullauksen alaraja on 22 euroa kuljtuskustannuksineen. Isompien hankintojen ostamista pidän riskinä - kiinalainen tuotevastuu ei ole sitä, mihin olemme tottuneet.
- Palautukset olisi tehtävä kunkin kauppiaan tahtomalla tavalla ja  omalla kustanuksella, joten ei taida kannattaa.

Jaska


Wishistä olettamaani vielä

Olen luulossa, että kiinalaisten verkkokauppojen posti on Suomen postille kannnattmatonta, jonkinlaisten kehitysmaiden tukemiseksi tehtyjen sopimusten ansiosta. Luulen että suuri osa kiinanpostista liikkuu Suomessa ilman minkäänlaista seurantaa.

Wish lähettää ostoksista runsaasti sähköpostia. Tilauksen lähtemisestä toimituksen tulee sähköposti, jonka aiheena on 'Wish-tilauksesi on matkalla!'. Viestissä on linkki [Lähetyksen seuranta]. Napauta sitä, saat tietoa miten toimitus on kulkenut. Siinä näkyy seurantanumero ja sen vieressä linkki [Kuljetusyhtiö]. Seuraa kuljetusyhtiölinkkiä uudelle ulkomaankieliselle sivulle. Siellä näyttää olevan samaa tietoa, mutta on yksi uusi tärkeä tieto: toinen seurantanumero "Last Mile Tracking ID". Tekstiä ei pysty kopioimaan, mutta ota uusi seurantakoodi talteen kuvakaappauksena tai kirjoita kynällä paperille. Tällä koodilla Suomen posti käsittelee lähetystä. Voit käyttää koodia netin Suomen postin sivuilla seurantaan tai soittaa Postin asiakaspalveluun (pakettiasioissa puh 01005577 arkisin konttoriaikaan) ja kysyä saapumatonta lähetystä tällä koodilla. Tämä on paras keino, mikä minulla on tiedossa. Wish ja Klarna ovat kyllä selvillä, että tilausta ei ole toimitettu, mutta anelematta eivät rahoja palauta jos tilaus on jäänyt toimittamatta. Kun on tilattu, niin ensi sijassa tarkoituksenani on tuote saada.

ROOSTER

Kiitos tiedoista tuota Wishiä koskien. Olen itsekin ollut joskus lähellä tilailla sieltä jotain, ihmeellisen halpojen hintojen takia. Enää ei tarvitse, voi aina lukea uudelleen näitä kommentteja asioista. Kyseessä lienee perinteisen kiinalaiskulttuurin kauppapaikka jossa myyjä koittaa huijata tyhmää länsimaalaista mahdollisimman paljon, vaikka siitä ei taloudellista hyötyä olisikaan. Toki Kiinakin muuttuu, muutamia vuosia sitten luin jutun jossa kerrottiin, että Kiinassa on kielletty asiakkaan lyöminen kepillä. Suomalaiseen asiakaspalvelun keinovalikoimaan keppi on vasta tulossa.

Muistan ajan jolloin asiakasta palveltiin ja hänelle oltiin jossain määrin jopa nöyriä ja ylikohteliaita. Asioidessani ei-itsepalveluliikkeessä viimeksi, minulle huudettiin jo sisäänastuessani MiTÄ SULLE? Joku voi sen käsittää palvelualttiudeksi, mutta minulle se ei ollut sitä. Liikkeeseen astuvalle vanhan kansan herrasmiehelle ei annettu edes tilaisuutta vilkuilla, onko ympäristö turvallinen ja ostohalua herättävä, vaan käytiin sinuttelemalla suoraan kukkarolle.

Koska asiani oli tyypilliseen tapaani melkoinen ongelmavyyhti johon ei peruskurssitettu "myyntitykki" ole saanut työkaluja, niin alkoi loputon soittokierros. Viimein löytyi maahantuojan asiantuntija jolle "myyjä" välitti kysymykseni ja minulle takaisin vastauksen. Koska inhoan turhaa työtä, ehdotin että minä voisin keskustella suoraan ilman hömelöä välissä. Kuulin suorastaan huudon puhelimesta aspalle - TÄTÄ PUHELINTA EI ANNETA ASIAKKAALLE!

Onhan se selvää, että asiakkaan ongelman ratkaisu ei ole tärkeää nykyisessä kaupankäynnissä, vaan tiettyjen kärkituotteiden myynti ja asiakkaiden koulutus liikkeen arroganssiin. Koska nykyään kaikilla on rahaa tai ainakin luottokortti, toisin kuin joskus, siitä seuraa että hinnat ovat kiinteytyneet, asiakaspalvelijoiden tietämys ja ongelmanratkaisukyky kadonneet ja tavaravalikoima käytännössä kapeutunut. Ne lukuisat tuotteet ovat hämäystä, kaupankäynti koitetaan kohdistaa vain muutamiin tuotteisiin, muut ovat vain myymälärekvisiittaa ja somisteita.

Sitten niissä puhelin"palvelu"numeroissa ei ole valikossa ikinä yhtään omaan tilanteeseen sopivaa vaihtoehtoa. Kaipaan suunnattomasti pikku putiikkeja joissa oltiin kiinnostuneita asiakkaan tarpeista ja osattiin osoittaa toimiva vaihtioehto. Oli tosi kätevää tilata sitten se tuote netistä kolme prosenttia halvemmalla.

Pikkuliikkeiden lopettamisryntäys johtuu tietenkin osaltaan siitä, että maahantuojat ja valmistajat myyvät mieluummin tuotteensa sisäänvetoartikkeleiksi muutamaan megamarkettiin kuin ripottelevat ne pikkujälleenmyyjille ympärsi maata. Siellä sitten pikkukioskien yrittäjät lukevat lehdestä, miten ruokakauppa myy heidän päämerkkituotettaan ulos hinnalla jolla ei itse saa sitä ostaa tukkuna sisään.

Palvelevissa pikkuliikkeissä on myös se etu, että niillä ei ole varaa lähettää kymmensivuista etanaroskapostia viikottain. Jos ja Kun minusta tulee diktaattori, kiellän ehdottomasti myymästä  elintarvikeliikkeissä painepesureita, elektroniikkaa, polkupyöriä ja alusasuja, kenkiä tai mitään ei-elintarviketta. Näin saisimme oikeasti palvelevat pikkukaupat takaisin.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Vaihdon puhelimen. Tänään sitten laskun maksuun OP-mobilella, joka pitäisi nyt ladata uudelleen, koska on laitekohtainen.

Mutta kun olen käyttänyt OP Mobilea vuosikausia, niin ei minulla ollut enää hajuakaan siitä, mikä joku kumman verkkosalasana on - ei ollut hajua, että minulla sellainen edes on.

Samaan salasanaan tyssäsi yritys käyttää avainlistaa. Nyt siis matka jatkuu pankin konttoriin, sillä eihän tuollaista huippusalaista salasanaa voida puhelimessa varmistaa. Ei, vaikka ennen kaikki asiointi onnistui avainlistalla.

Noh, se on nyt uskottava, että tämän iltapäivän tuskaisa jonotus on omaksi parhaakseni.

T: Xante

Muoksis: asian olisi ehkä voinut kiertää asentamalla mobilen uudelleen - jonkun toisen pankin tunnareilla. Kun en ole miljunääri, yksi pankki on tähän saakka riittänyt palvelemaan vähäisiä tarpeitani, joten ei, minulla ei ole muun/toisen pankin tunnareita.

-:)lauri

^
Kun vaihdoin alkuvuonna luuria, selvisi, että Danske Bankin mobiili-appsi on sidottu puhelinnumeroon. Eli uusi mobiili-appsi piti aktivoida uuteen luuriin tekstiviestillä tulleella koodilla.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Xante varmaan tarkoittaa, että OP:n mobiilipankkisovellusta asennettaessa oli tunnistauduttava verkkopankin tunnisteilla, jotka ovat tulleet OP:n verkkopankkisopimusta tehdessä kirjeessä lapulla (käyttäjätunnus ja salasana). Pahimmassa tapauksessa kysyvät jossain tilanteessa vielä tunnuslukulistaakin. Voi joutua ottamaan yhteyttä OP-konttoriin, joita ei enää ole joka tienristeyksessä.

Käytännöt eri pankeilla poikkeavat. Ihmettelen, että mobiilipankkisovelluksissa sallitaan niin vaivaton tunnistautuminen: tiedät yhden tunnusluvun ja sovellusta asentaessa olet vakuuttanut henkilöllisyytesi esim. vanhalla verkkopankkitunnustekniikalla.

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 25, 2021, 12:13:47
Jos ja Kun minusta tulee diktaattori, kiellän ehdottomasti myymästä  elintarvikeliikkeissä painepesureita, elektroniikkaa, polkupyöriä ja alusasuja, kenkiä tai mitään ei-elintarviketta. Näin saisimme oikeasti palvelevat pikkukaupat takaisin.

Minulla on yhtenä haaveena ollut perustaa ruokakauppa - pieni ruokakauppa. Siellä ei myydä elintarvikkeiden lisäksi juuri mitään ei-syötävää. No, muutamia päivittäistavaroita kyllä: hammastahnaa, tiskiainetta, shampoota, paristoja, vessapaperia. Mutta näitä hygieniatuotteita olisi sitten suunnilleen 1 merkkiä hammastahnaa, 1 merkkiä shampoota, vessapaperia 2 rullan pakkauksissa, vaippoja pienessä pakkauksessa. Varsinaiset kemikaalikaupat olisivat erikseen jossakin ruokakaupan lähellä ja niistä saisi sitten isompia paketteja vessapaperia ja useampie merkkejä shampoota ja hammastahnaa. Ruokakaupassa hygieniatavaraa olisi vain akuuttiin tarpeeseen tai vain yhtä merkkiä kutakin tuotetta. Näiden pitäisi mahtua yhteen hyllyyn. Ruokakaupassa ei juuri koskaan vaihdettaisi tuotteiden paikkoja ja tuotevalikoima pysyisi enimmäkseen samana. Heräteostoksille olisi omat paikkansa, joissa joka viikko olisi tarjolla vaihtelunhaluisille pieni valikoima vaihtuvia kampanjatuotteita vakiovalikoiman ulkopuolelta. Virvoitusjuomia, oluita, sipsejä, jäätelöitä ja karkkia sekä jogurttia olisi rajoitettu makuvalikoima. Kaupassa olisi palveleva liha-/kala-/juustotiski, jossa tuotteita saisi ostaa myös pieniä määriä. Eläinten ruokia ja kissanhiekkoja en myisi lainkaan enkä myöskään energiapatukoita tai mitään kummallisia jauheita. Tärkeimpiä vitamiineja olisi kyllä. Ison ikkunan ääressä olisi kahvipiste, jossa voisi nauttia kahvia ja jonkin tuoreen leivonnaisen; pari pöytää ja "baaritiski" ikkunan ääressä. Ei peliautomaatteja. Kassojen lähellä lehtihyllyssä olisi valikoimana Hesari, Suomen Kuvalehti ja muutamia laadukkaita kirjoja eri aloilta, myös vanhemman kirjallisuuden uudelleenjulkaisuja, mielellään pokkareina, mutta kuvateokset tietenkin kovakantisina.
All you need is Love

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 25, 2021, 13:50:53
Xante varmaan tarkoittaa, että OP:n mobiilipankkisovellusta asennettaessa oli tunnistauduttava verkkopankin tunnisteilla, jotka ovat tulleet OP:n verkkopankkisopimusta tehdessä kirjeessä lapulla (käyttäjätunnus ja salasana). Pahimmassa tapauksessa kysyvät jossain tilanteessa vielä tunnuslukulistaakin. Voi joutua ottamaan yhteyttä OP-konttoriin, joita ei enää ole joka tienristeyksessä.

Käytännöt eri pankeilla poikkeavat. Ihmettelen, että mobiilipankkisovelluksissa sallitaan niin vaivaton tunnistautuminen: tiedät yhden tunnusluvun ja sovellusta asentaessa olet vakuuttanut henkilöllisyytesi esim. vanhalla verkkopankkitunnustekniikalla.

No niinhän se Xante sanoikin tarkoittavansa. En tosiaan enää muistanut ollenkaan mitään salasanaa (PIN-numeroa), kun mobiilitunnariksi riittää mobiiliin valittu PIN - paitsi näemmä asennettaessa uudelleen. Ja kuten Xante tarkoitti, tosiaan oli konttorissa tehtävä salasanan vaihto, mikä ei riittänyt, vaan vaihdettiin kokonaan uudet tunnarit. Vitosen veloittivat, ottivat bonuksista.

Henkilöllisyyden todistamiseksi ei tässä tapauksessa riitä ajokortti, vaan pitää olla joko passi tai henkilökortti. Onneksi passi on voimassa, sillä neitokainen kertoi, että kyllä sellaistakin on tapahtunut, että uusia tunnareita joutuu odottelemaan sen ajan, minkä uuden passin/henkilökortin hommaaminen kestää. Säännöt ovat tarkat ja raa'at.

Jos olisin muistanut salasanaPIN-numeron, olisi sittenkin ollut käyttöönotto aika suojattua, sillä todella avainlistan numeroa vielä kysyttiin + kännykkään lähetettyä varmistuskoodia. Eli käyttöönotto suojattiin kolminkertaisella varmistuksella. Siitä eteenpäin oletus lienee, että et tarjoile kenellekään käyttäjätunnustasi + itse valitsemaasi PIN-lukua, jotka toki molemmat täytyy tietää, ennen kuin pääsee mobiililla tunnistumaan. Eli ei riitä yhden luvun tietäminen missään vaiheessa.

Se on totta, että vaikkakin fyysinen riski oli suurempi avainlukujen kanssa (luvut paperilapulla) niin toisaalta "vanha tekniikka" ei tietenkään ollut vähemmän suojaava sen vuoksi, että avainluku arvotaan randomisti, kun mobiiliPIN on aina sama.

T: Xante

Juuli

Aikoinaan tilasin maahantuojalta Kuolleen meren mudasta tehtyä shampoota ja suolaa. Ei kuulunut. Mietin olisko myyjä mennyt henk.kohtaisesti mutaa pussittamaan. Vihdoin soitin, kuukauden kuluttua ja myyjä kertoi laittaneensa postiin jo seuraavana päivänä. Sanoi jäljittävänsä lähetystunnuksella paketin ja soitti . Kertoi paikallisesta postista lähetetyn jo kaksi kertaa takaisin logistiikkakeskukseen ja käski soittamaan heti postiin kun paketti oli siellä jo aikansa maannut kolmatta kertaa. Oli odotettavissa että taas lähtee logistiikkakeskukseen. Soitin postiin ja ihmettelin miksi oli pompoteltu ees taas. Vastauksena ettei ollut kunnon osoitetta.
Postineiti toi paketin nyt henk.kohtaisesti postista kadun toiselta puolelta ja ilmoitti ettei syy ollut heidän. Vastasin että takuulla oli koska tässä on täydellinen osoite ja nimi päällä. Oli neiti hiljaa ja peräytyi ovesta ulos. Vastausta pallotteluun en ole löytänyt.  ;D