Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Foorumin ja ylläpidon kritiikki

Aloittaja Sepe, tammikuu 06, 2019, 09:24:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Unforgiven

#105
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - tammikuu 19, 2019, 11:04:41


Foorumilla pitäisi olla tilaa kaikille. Jos jotkut jutut on absoluuttisesti sellaisia, ettei niitä haluta lukea, niin tällaiset aiheet pitäisi voida laittaa niin selvästi omaan osioon, ettei niitä vahingossakaan avaisi, jos uteliaisuudesta lukeekin niin oma vika! Ehkä voisi jopa olla optio, että ne on piilossa, valinta omista asetuksista? IMO.

Kaikki tietenkin lain puitteissa, mikä tarkoittaa myös kunnianloukkausta ja jonkun herkän jäsenen pahaa kiusaamista.

Julkisella sivulla ei tarvitse kaiken näkyä. Mutta Vapaan sanan alla voisi olla alakategorioita, jotka näkyisivät vain kirjautuneille. Jos oikein hurjaa ajatellaan niin vaikka mutapainia (tai joku parempi sana), ja Norman keksimä kutupaikka, (siis nämä avautuisi vain sisäänkirjautuneille).
Kunhan ajattelen ääneen :)

Jos jonkun kirjoittelijan pääagenda on vain solvata kanssakirjoittelijoita ja provosoida eripuraa ja riitoja, en ymmärrä tällaisen kirjoittelijan funktiota palstalle, varsinkaan kun mitään yleistä kysyntää sellaiselle ei tällä palstalla ole esiintynyt.

Vapaa sana -osio antaa kohtuullisen vapaat kädet jäsenille kirjoitella mistä tahansa ja vaikkapa hörhöilläkin. Mutta kyllä aikuisten ihmisten foorumilla pitäisi ne normaalit käyttäytymissäännöt pitää mielessä. Ja jolleivat siihen kykene, heitä on opastettava niin kuin nyt on tehty.

Minkään Jatkumon kaltaiseksi kaatopaikaksi en haluaisi tämän foorumin kehittyvän, eikä nyt tällä hetkellä siltä näytäkään. Moderointi on ollut asiallista, läpinäkyvää ja hallinnassa muutoinkin.
I'm just a soul whose intentions are good

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Lenny - tammikuu 18, 2019, 18:31:40
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - tammikuu 18, 2019, 18:25:31
Tarvitaan vaan keskustelua eikä yleistä nahistelua, kehykset eivät ole edellytys hyvälle ilmapiirille :)

No tässä kohtaa joudun olemaan hieman eri mieltä. Keskustelu tarvitseee kehykset, ilman niitä hyvä ilmapiiri hukkuu jonnekin. Mitä enemmän keskustelijoita, sitä selkeämmät kehykset. Ja vaikka ei sitten kohta enää tarvitsisikaan, aina tulee uusia kirjoittajia, jotka eivät ole millään tavoin sisällä tämän sanomattoman, kehyksettömän sopimuksen piirissä. Tai no toivottavasti tulee...

Hauskaa leffailtaa!

Kehykset ovat hyvät ja niitä tarvitaan. Muuten keskustelussa ajaudutaan pelkään rääpimiseen, eikä se ole hyväksi kenellekään, jos joskus hieman älyllisempää asiaa pyrkii kirjoittamaan, niin se rääpiminen tyrmää kyllä ne pyrkimykset alkuunsa.

Tämä linja on sopiva, näin sen koen ja toivon säilyvän.  Paremmalla ajalla voi omaa aktiivisuuttaankin lisätä, kun tuo asiallisempi käytäntö säilyy.

Magdaleena

Näitä tapauksia varten on säännöt. Jos mitään muuta keskustelua ei tule kuin herjaa ja häiriköintiä, niin ylläpito voi laittaa pihalle.

Mainitsemiani mutapainia tms ja kutuketjua ehodttaessani mielessä oli leikkimielinen kirjoittelu. Ei käy kateeksi Lennyä :)

"Live from the heart of yourself. Seek to be whole, not perfect." - Oprah Winfrey

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - tammikuu 19, 2019, 11:04:41
Julkisella sivulla ei tarvitse kaiken näkyä. Mutta Vapaan sanan alla voisi olla alakategorioita, jotka näkyisivät vain kirjautuneille. Jos oikein hurjaa ajatellaan niin vaikka mutapainia (tai joku parempi sana), ja Norman keksimä kutupaikka, (siis nämä avautuisi vain sisäänkirjautuneille).
Kunhan ajattelen ääneen :)

Tuolle "mutapainille" on jäsenalue, mutta jos nyt viime päivien tapahtumia olen tulkinnut oikein, niin jopa siellä edellytetään jonkinasteista kanssakirjoittajien kunnioittamista. Sielläkään ei ole sallittua kaikki törky, minkä näppäimistöstä lähtee, mikä ainakin minusta on ihan hyvä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Tässä tapauksessahan kyse oli ainoastaan siitä, että kirjoittaja selkeäsanaisesti kieltäytyi noudattamasta foorumin sääntöjä. Jättää aika vähän tilaa fooruminpitäjälle tehdä päätöksiä.

T:Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - tammikuu 19, 2019, 11:33:38
Näitä tapauksia varten on säännöt. Jos mitään muuta keskustelua ei tule kuin herjaa ja häiriköintiä, niin ylläpito voi laittaa pihalle.

Mainitsemiani mutapainia tms ja kutuketjua ehodttaessani mielessä oli leikkimielinen kirjoittelu. Ei käy kateeksi Lennyä :)

Tuskinpa tässä Lennyä säälitelläkään tarvitsee. Vaikuttaa siltä, että aktiivinen kirjoittelijaporukka on yllättävän nopeasti löytänyt kirjoittamisen raamit. Leikkimielisyyttäkin esiintyy ja se varmasti lisääntyy. Alun hankaluudet ovat normaaleja, tuskin jatkuvat vuositolkulla, kuten pahemmasti voisi käydä.

Foorumi on aktiivinen ja vireä, kirjoittelijoita paljon vuorokauden mittaan. Mitäs tässä muuta foorumisti osaisi toivoa!

T: Xante

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 19, 2019, 10:00:01
minun koneella ei Socrates ole jäsenluettelossa.
No eipäs minunkaan eli jäsenluettelon kautta ei pääse tässä tilassa olevan henkilön tietoja tai viestejä katsomaan. Mutta löytämällä jonkin henkilön kirjoituksen esim tämän ketjun ensimmäisistä viesteistä kyllä pääsee - torstai-iltana viimeksi ollut kirjautuneena. Vieraan viestejä selaamaan ei pääse tätäkään kautta.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 19, 2019, 11:34:31
Tuolle "mutapainille" on jäsenalue, mutta jos nyt viime päivien tapahtumia olen tulkinnut oikein, niin jopa siellä edellytetään jonkinasteista kanssakirjoittajien kunnioittamista. Sielläkään ei ole sallittua kaikki törky, minkä näppäimistöstä lähtee, mikä ainakin minusta on ihan hyvä.

No tietysti foorumin yleiset periaatteet koskevat kaikkia sen osioita.

Mutta ajattelen sen jotenkin niin, että käyttäjillä ja modeilla pitää molemmilla olla sellainen alue, jossa on rennompaa. Ei se sitä kuitenkaan tarkoita, että siellä kaikki on vapaata riistaa.

Mitä tulee jäsenluetteloon (Sepe ja Jaska sitä ihmetteli tuossa aikaisemin), vaikuttaa siltä, että bannatut jäsenet eivät näy listalla. Mutta kyllä ne siellä ovat edelleen.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Laika

Ota laiskempi tahti herra admin, poltat vielä itsesi loppuun.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Melody

Ei saa rasittaa ylläpitoa. Jokaisen pitää olla aikuinen, lapsetkin siihen pystyvät; käyttäytyä toisia kohtaan kunnioittavasti ja olemalla kiitollinen.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Laika - tammikuu 23, 2019, 22:50:29
Ota laiskempi tahti herra admin, poltat vielä itsesi loppuun.

Kiitos ja tervetuloa!

Nythän tämä tahti on jo selvästi helpottanut. Tavoite tietenkin on, että mylly pyörii minimaalisella ylläpidolla.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Sepe

#116
Voi kun minä oppisin oivaltamaan mitä on asiaankuuluva vänkääminen. Lievä epäily on heräämässä.

P.S. voihan tämän protestinakin kokea. Toinen vaihtoehto olisi kokea tämä avunpyyntönä: missä kulkee asiattoman vänkäämisen raja?
Ilmeisesti tässä.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 27, 2019, 09:53:03
Voi kun minä oppisin oivaltamaan mitä on asiaankuuluva vänkääminen. Lievä epäily on heräämässä.

No opetellaan.

Esimerkki: jos aiheena on asiaketjussa "Informaation vääristely", yhden rivin huutelut, kuten "haista ite" (esimerkki), tai "soita poliisille" eivät kuulu ketjuun, kuten ei myöskään moderointipäätöksen kritisointi. Se kuuluu tänne.

Jos haluaa kommentoida toista kirjoittajaa eikä itse aihetta, suosittelen jäsenalueen Metaketjua.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Sepe

#118
Lainaus käyttäjältä: Lenny - tammikuu 27, 2019, 10:03:38
Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 27, 2019, 09:53:03
Voi kun minä oppisin oivaltamaan mitä on asiaankuuluva vänkääminen. Lievä epäily on heräämässä.

No opetellaan.

Esimerkki: jos aiheena on asiaketjussa "Informaation vääristely", yhden rivin huutelut, kuten "haista ite" (esimerkki), tai "soita poliisille" eivät kuulu ketjuun, kuten ei myöskään moderointipäätöksen kritisointi. Se kuuluu tänne.

Jos haluaa kommentoida toista kirjoittajaa eikä itse aihetta, suosittelen jäsenalueen Metaketjua.

Valitsemasi esimerkit ovat oikein selkeitä. En tosin haistatellut ketään, en kuitenkaan syytä vääristelystä.

Moderointipäätöstä en suoranaisesti ole kritisoinut, olen valitellut sitä etten ole sisäistänyt asiatonta vänkäämistä. Luulin mitoittaneeni vänkäämisen tasolle jota minun silmissäni foorumi tulvii.
Tasapuolisuutta on vaikea todisteisiin nojaten kritisoida, siispä en enää kommentoi sitä puolta.

Jos kritisoisin moderointipäätöstä kritisoisin liipasinherkkyyttänne. Ruudinkäry alkaa vaivata.


Peace!

PS. ehkä otan asiat liian kirjaimellisesti. Mielestäni Lenny on tasavertainen Sepen kanssa, Herra ja Edward ovat eri tasolla. Se että Lenny kommentoi Edwardin toimia särähtää.

Lenny

#119
Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 27, 2019, 10:22:44
Lainaus käyttäjältä: Lenny - tammikuu 27, 2019, 10:03:38
Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 27, 2019, 09:53:03
Voi kun minä oppisin oivaltamaan mitä on asiaankuuluva vänkääminen. Lievä epäily on heräämässä.

No opetellaan.

Esimerkki: jos aiheena on asiaketjussa "Informaation vääristely", yhden rivin huutelut, kuten "haista ite" (esimerkki), tai "soita poliisille" eivät kuulu ketjuun, kuten ei myöskään moderointipäätöksen kritisointi. Se kuuluu tänne.

Jos haluaa kommentoida toista kirjoittajaa eikä itse aihetta, suosittelen jäsenalueen Metaketjua.

Valitsemasi esimerkit ovat oikein selkeitä. En tosin haistatellut ketään, en kuitenkaan syytä vääristelystä.

Moderointipäätöstä en suoranaisesti ole kritisoinut, olen valitellut sitä etten ole sisäistänyt asiatonta vänkäämistä. Luulin mitoittaneeni vänkäämisen tasolle jota minun silmissäni foorumi tulvii.
Tasapuolisuutta on vaikea todisteisiin nojaten kritisoida, siispä en enää kommentoi sitä puolta.

Jos kritisoisin moderointipäätöstä kritisoisin liipasinherkkyyttänne. Ruudinkäry alkaa vaivata.


Peace!

PS. ehkä otan asiat liian kirjaimellisesti. Mielestäni Lenny on tasavertainen Sepen kanssa, Herra ja Edward ovat eri tasolla. Se että Lenny kommentoi Edwardin toimia särähtää.

No tässä on nyt monta asiaa, jotka käsittelen yhdessä köntissä, sori siitä.

Ensinnäkin, Edward on vain työkalu, jota käytetään moderointiin ja siitä ilmoittamiseen. Tästä johtuen Edward ei koskaan tule esille ja kirjoittele tällä tavalla kun minä nyt. Syy tähän on käytännöllinen. Vaikka olisin ainoa jäsen joka tunnusta käyttää, tekisin aina samoin. Syy on se, että Eetulla on niin paljon oikeuksia hihassaan, että vahinkojen minimoimiseksi sillä ei käytellä foorumia kuin sen mitä on pakko. Ihan perus tietoturvaa siis.

Sitten mitä tulee tähän esillä olevaan keissiin. Se on ns. asiaketju, johon tietenkin henkilökohtaisesti toivoisin asiallista argumentointia, pyrkimystä ymmärtää toista kirjoittajaa ja blaa blaa ja niin pois päin. Siinä vaiheessa kun otetaan käyttöön voimakkaasti latautuneet ilmaisut kuten "valehtelet" (sen sijaan, että tiedusteltaisiin asiallisesti että mitä mahdat tarkoittaa sillä-tai-tällä), keskustelulla on taipumus suuntautua näihin yhden rivin heittoihin, jotka eivät luonnollisesti enää kuulu sinne.

Ja se oikeudenmukaisuus. Ei minulla ole resursseja eikä intressejä ymmärtää kaikkia nyansseja. Vähimmäispyrkimyksenä kuitenkin erityisesti asiaketjuissa on, että jos kirjoittaja pyrkii aitoon ja asialliseen dialogiin ja käyttäytyy asiaketjun mukaisesti, hän tuskin tulee törmäämään oikeusmurhaan.

Edit: en pidä itseäni tasavertaisena keskustelijana, ja siitä syystä en myöskään ota osaa mihinkään arvolatautuneeseen keskusteluun. Yritän keskustella vain neutraaleista aiheista, kuten musiikista, leffoista jne. sen vähän mitä nyt otan osaa foorumin keskusteluihin. Tietysti joku voi ottaa sellaisenkin henkilökohtaisesti. Voitte raportoida siitä ylläpidolle :D
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)