Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - joulukuu 02, 2023, 08:32:39
Aivan samoin kuin osakekirjat voivat palaa, voivat ne myös digitaalisesti kaapata, jos siitä jollakin uhkaavalla taholla on hyötyä?

Muistanette Vastaajan tapauksen (en nyt ole varma kirjoitinko ko. firman nimen oikein, mutta paraikaa on tuomittavana henkilö joka kiristi ko. firman asiakkailta rahaa henkilötietoja vastaan).

Uskon kyllä että tällaisten asiakirjojen kaappaaminen on lähes mahdotonta...

Muisto

En oikein tiedä, miten asunto-osakkeiden omistussuhteet olisi yhtään sen enempää uhanalaisia kuin Elisan, Nokian tai minkään muunkaan yhtiön osakkeet.
Eihän niitäkään enää paperilla ole ollut vuosikymmeniin.

Vastaamon tiedoissa oli henkilöiden arkaluontoisia terveystietoja ja etenkin kun ne olivat mielenterveyteen liittyviä, niin erityisen arkaluonteisin pidettyjä. Ketään varmaan ei kiinnostaisi onko joltain sappikivet leikattu tai jalka mennyt poikki. Niillä tiedoilla tuskin ketään voisi edes yrittää kiristää. Mutta mielenterveyteen liittyviä asioita edelleen pidetään sellaisina, joista ihmiset eivät soisi toisten tietävän.

https://osakehuoneistorekisteri.fi/etusivu tuolta löytyy paljon tietoa, jopa aika tyhjentävästi tietoa :)

Rekisterinpitäjä on maanmittauslaitos, joka kai ylläpitää tietoja myös kiinteistön omistuksista nykyisin. Oletko ollut huolissasi, että kesämökkisi tiedot kaapataan? Jos et, niin miksi nyt osakehuoneiston tietojen kaappaaminen pelottaa? Maanmittauslaitosta tietojen ylläpitäjänä voisi verrata vaikka verottajaan, joka vuosittain kerää huiman määrän tietoa ihmisistä ja jokseenkin hyvin on onnistunut pitämään tiedot turvassa.

Vastaamon tiedot kai muutekin oli vähän puolivillaisesti suojattu, joten en ihan heti vertaisi noita rekisterien uhkakuvia keskenään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 02, 2023, 08:50:35
Tosiaan, siirtymäajan aikana olisi hyvä olla muutama paperiraha lompuukissa kaiken varalta.

Itse asiassa, tästä ei ole kovinkaan pitkää aikaa, kun joudun ihan oikeilla seteleillä maksamaan ruokakaupassa. Oli oma moka kyllä.

Olen laittanut tililleni aika pienet rajat, mitä tililtä saa päivittäin mennä. Sattuipa sitten niin, että olin varta vasten nostanut rajan tasan siihen summaan, jonka siirsin tyttärelleni. Sen enempää ajattelematta lähdin kauppaan ja tein ostokseni, kunnes tuli maksun aika. IP-kassa ilmoitti, että tilin maksuraja on täynnä. Ei auttanut kuin kerätä ostokset ja mennä palvelevalle kassalle ja maksaa rahalla.

Aikaisemmin oli kortilla maksamisessa häiriöitä pankin päässä aina satunnaisesti. Nykyään vähemmän, mutta noissa tilanteissa raha on kiva juttu :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Viineksi eilen maksoin paikallisessa kivijalkakaupassa käteisellä pienen summan ja lompakossa pidän muutaman päivän päivittäisostosten tarpeen verran rahaa sen varalle että sähköisten maksujärjestelmien häiriöriski lie lisääntynyt.

ROOSTER

Minä maksan aina rahallisella rahalla eli käteisellä. Jos käteinen ei kelpaa, jostain syystä, vaihdan ostopaikkaa tai kaivan irvistellen kortin esiin.

Olen tässä asiassa keskieurooppalainen.

LainaaLähinnä luottokorttien hyväksyminen Saksassa on edelleen pikemminkin poikkeus kuin normi. On kuitenkin pari paikkaa, joissa voit odottaa vähintään Visa ja MC: n hyväksymistä, etenkin pankkiautomaatit ja huoltoasemat.

Ole valmis maksamaan käteisellä kaikkialla muualla.

En tiedä, onko asia vielä näin. Ei ole tullut käytyä vuosiin Saksassa. Berliinin kirjeenvaihtajamme hra K. osaa varmaan kertoa tarkemmin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Taidanpa laittaa lompsaan muutaman hätävarasetelin minäkin. Vaikka kehitys kulkee toiseen suuntaan.

Vuonna 2016 Kenian BKT:sta yli 40 prosenttia kulki puhelinten kautta.

Afrikka edellä – Suomi perässä: Mobiilimaksamisessa Kenialla on meihin 10 vuoden etumatka
https://seura.fi/ilmiot/reportaasit/afrikka-edella-suomi-perassa-mobiiliraha-liikkuu-keniassa/

Myyjän puhelin on vanhanaikainen GSM, johon maksuilmoitus saapuu tekstiviestinä. M-Pesa toimii myös peruspuhelimilla, sillä palvelu on peräisin ajalta ennen älypuhelinten maailmanvalloitusta.

Tässä samalla hallitukselle säästövinkkiä eli vahvasti välittävä Suomi voisi leikata koulutuksesta enemmänkin ja kutsua sitä historialliseksi koulutukseen panostamiseksi:

Kelkka kääntyi, kun Tache tapasi kavereidensa välityksellä nuorisotyöntekijän, joka kutsui hänet kehitysyhteistyöjärjestö World Visionin tarjoamaan ammattikoulutukseen. Hämärähommat vaihtuivat äänitekniikan opiskeluun.

MrKAT

^Afrikka, Viro ja Kiina on meitä edellä kun me oltiin aluksi edellä ja sitten jäätiin taa.

Korona opetti minut hygieenisemmäksi eli korttimaksajaksi. Nykyään ei tarvi makseassa juuri edes koskettaa mitään kuin silloin tällöin. Mutta jos on just tasaraha vaikkapa kahvikolikoita niin vielä niillä kilistelen.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 02, 2023, 09:04:42
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - joulukuu 02, 2023, 08:32:39
Aivan samoin kuin osakekirjat voivat palaa, voivat ne myös digitaalisesti kaapata, jos siitä jollakin uhkaavalla taholla on hyötyä?

Muistanette Vastaajan tapauksen (en nyt ole varma kirjoitinko ko. firman nimen oikein, mutta paraikaa on tuomittavana henkilö joka kiristi ko. firman asiakkailta rahaa henkilötietoja vastaan).

Uskon kyllä että tällaisten asiakirjojen kaappaaminen on lähes mahdotonta...

Muisto

En oikein tiedä, miten asunto-osakkeiden omistussuhteet olisi yhtään sen enempää uhanalaisia kuin Elisan, Nokian tai minkään muunkaan yhtiön osakkeet.
Eihän niitäkään enää paperilla ole ollut vuosikymmeniin.

Vastaamon tiedoissa oli henkilöiden arkaluontoisia terveystietoja ja etenkin kun ne olivat mielenterveyteen liittyviä, niin erityisen arkaluonteisin pidettyjä. Ketään varmaan ei kiinnostaisi onko joltain sappikivet leikattu tai jalka mennyt poikki. Niillä tiedoilla tuskin ketään voisi edes yrittää kiristää. Mutta mielenterveyteen liittyviä asioita edelleen pidetään sellaisina, joista ihmiset eivät soisi toisten tietävän.

https://osakehuoneistorekisteri.fi/etusivu tuolta löytyy paljon tietoa, jopa aika tyhjentävästi tietoa :)

Rekisterinpitäjä on maanmittauslaitos, joka kai ylläpitää tietoja myös kiinteistön omistuksista nykyisin. Oletko ollut huolissasi, että kesämökkisi tiedot kaapataan? Jos et, niin miksi nyt osakehuoneiston tietojen kaappaaminen pelottaa? Maanmittauslaitosta tietojen ylläpitäjänä voisi verrata vaikka verottajaan, joka vuosittain kerää huiman määrän tietoa ihmisistä ja jokseenkin hyvin on onnistunut pitämään tiedot turvassa.

Vastaamon tiedot kai muutekin oli vähän puolivillaisesti suojattu, joten en ihan heti vertaisi noita rekisterien uhkakuvia keskenään.

Mulla on jo pankin hallussa osakkeiden siirtäminen:

"Vanhojen, ennen vuotta 2019 perustettujen taloyhtiöiden siirtyminen huoneistotietojärjestelmään tapahtuu kahdessa vaiheessa.

1. Ensin taloyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään. Tämä tulee tehdä vuoden 2023 loppuun mennessä. Kun taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä, Maanmittauslaitos vastaa osakeluettelon ylläpidosta ja osakeluettelon saa huoneistotietojärjestelmästä. Siirto on asunto-osakeyhtiöille pakollinen mutta keskinäisille kiinteistöosakeyhtiöille vapaaehtoinen.
2. Siirtymän toisessa vaiheessa jokainen osakas hakee omistukselleen sähköistä omistajamerkintää. Merkintää on haettava 10 vuoden kuluessa osakeluettelon siirrosta tai kun osakehuoneisto vaihtaa ensimmäisen kerran omistajaa siirron jälkeen. Samassa yhteydessä paperinen osakekirja mitätöidään Maanmittauslaitoksessa. Kun osakehuoneistolla on sähköinen omistajamerkintä, osakehuoneiston omistustiedot saa huoneistotietojärjestelmästä."

Kun taloyhtiöiden osakeluettelot on siirryttävä 2023 loppuun mennessä - ollaan omalta osaltamme - vaimo ja minä - homma hanskassa ensi vuoden alun aikana.

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Socrates

#2242
Päivittäisellä reitilläni on ärsyttävä liikennemerkki, joka kieltää pyöräilyn eräänlaisella polunpätkällä, joka on syntynyt työmaan takia.

Olen siitä silti pyöräillyt kuten moni muukin. Pari kertaa joku kävelijä huomauttanut ja tänään yksi ämmä rähjäsi ihan kunnolla.

Mietin josko peittäisin sen merkin hupulla tai spreijaamalla. Mitenköhän äkkiä se korjataan?
Kävelevä kremppakertymä

Kopek

Mietin, miksi karikko käyttää yhtä lainausmerkkiä sanan alussa, mutta ei toista sanan lopussa.

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 08, 2023, 10:30:15
toisten ei on vain "poliittisesti varautunut, ja toisenlaisen

Minun kirjoituksistani voisi kysyä yhtä ja toista, kuten sen, miksi kirjoitan hommafoorumin kahdella o:lla, vaikka kyseisen foorumin nimi on virallisesti forum, eli o-kirjaimia on vain yksi. Ehkä vähän protestoin, koska nimiyhdistelmä, jonka alkuosa on suomea ja loppuosa ei-suomea, tökkää jotenkin silmään, kun suomalainen sana foorumikin on olemassa. Kansallismielisten luulisi suosivan suomalaista.

Jotkut "protestointini" voivat perustua väärinkäsitykseenkin, koska enhän minä mikään kielitieteilijä ole. Ehkä olen vähän vastarannan kiiski eli muutosvastarintainen. En mielelläni luovu jostakin, mihin olen tottunut, vaikka se olisi väärinkin.

Raitiovaunuista käytän vanhaa sanaa "raitsikka", jonka opin lapsena vanhemmiltani, jotka olivat asuneet ja opiskelleet siihen aikaan Helsingissä, kun raitiovaunuja sanottiin raitsikoiksi. Nykyisinhän tuosta jätetään muutama kirjain pois.

Jossakin määrin olen siis jääräpäinen muutoksen vastustaja, mutta kohtuus kaikessa. En halua herättää huomiota pienellä  kapinallani, joten kyllä minäkin pakon edessä taivun uusiin sanoihin.

Sen verran hidas kuitenkin olen, että erilaiset muotisanat eivät helposti tartu. Ne alkavat ärsyttää ennen kuin kynnys niiden käyttämiseen ylittyy. Ja siinä vaiheessa ne eivät enää olekaan muodissa, enkä siis ala käyttää niitä koskaan.

Jos kovin sitkeästi takertuu johonkin persoonalliseen juttuun, siitä irtautumisesta - varsinkin, jos joku on jo ehtinyt huomauttaa - voi kehittyä kiusallinen arvovaltakysymys. Eräs kirjoittaja käytti aikoinaan sitkeästi tekstissään pelkkiä pieniä kirjaimia, ja oliko hänen kirjoituksessaan myös jokin muu erikoisuus, josta koulun äidinkielenopettaja ei olisi pitänyt. Poikkeuksellinen ja joidenkin mielestä ärsyttävä kirjotustapa oli siinä määrin tuon kirjoittajan "tavaramerkki", että siitä luopumisen voisi kuvitella olleen vaikeaa.

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006624334.html
https://www.is.fi/perhe/art-2000005264191.html

Karikko

^
Tuohon yhteen lainausmerkkiin on syynä pelkkä laiskuus, toinen unohtuu usein, vaikka yhtä hyvin sen ansaitsee. Monesti sen ensimmäisen lainausmerkin jälkeen seuraava teksti kuuluu samaan juttuun, sillä oikeastaan se merkki on vain huomion vuoksi- eli en ainakaan useimmiten lainaa tietoisesti mistään.

En kauhean tarkasti rakenna tekstejä kunhan lähinnä sutaisen jotenkin, ehkä niistä löytyy jokin ideakin joskus.

-:)lauri

Onko Charly Salonius-Pasternak tsykoosissa?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 11, 2023, 14:43:32
Onko Charly Salonius-Pasternak tsykoosissa?

Kyllä, palsternakka on sotapsykoosissa, kun kehottelee hamstraamaan purkkiruokaa.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 06, 2023, 18:36:44
Päivittäisellä reitilläni on ärsyttävä liikennemerkki, joka kieltää pyöräilyn eräänlaisella polunpätkällä, joka on syntynyt työmaan takia.

Olen siitä silti pyöräillyt kuten moni muukin. Pari kertaa joku kävelijä huomauttanut ja tänään yksi ämmä rähjäsi ihan kunnolla.

Mietin josko peittäisin sen merkin hupulla tai spreijaamalla. Mitenköhän äkkiä se korjataan?

Kaadoin merkin mutten jaksanut raahata sitä mihinkään. Saa nähdä miten pian se nostetaan pystyyn
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 11, 2023, 14:55:09
Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 06, 2023, 18:36:44
Päivittäisellä reitilläni on ärsyttävä liikennemerkki, joka kieltää pyöräilyn eräänlaisella polunpätkällä, joka on syntynyt työmaan takia.

Olen siitä silti pyöräillyt kuten moni muukin. Pari kertaa joku kävelijä huomauttanut ja tänään yksi ämmä rähjäsi ihan kunnolla.

Mietin josko peittäisin sen merkin hupulla tai spreijaamalla. Mitenköhän äkkiä se korjataan?

Kaadoin merkin mutten jaksanut raahata sitä mihinkään. Saa nähdä miten pian se nostetaan pystyyn

Oletettavasti aika pian. Noilla osuuksilla pyöräily on aika vaarallista senkin vuoksi, että iso osa fillaristeja vetää napit korvissa ja laput silmillä kovalla vauhdilla. Oikeasti pyöriä saa Helsingin kulmilla nykyään pelätä, joten paikassa, joka muutenkin on vaarallinen ja vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, ovat suoraan paskaporukkaa hyvin usein.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 11, 2023, 14:43:32
Onko Charly Salonius-Pasternak tsykoosissa?

Kyllä minua on alkanut nuo hänen juttunsa pelottaa ihan oikeasti, kun tässä on jokunen viikko menty muutenkin aika herkillä fiiliksillä. Miten vaan, että mitä hernesoppapurkit auttaa siinä vaiheessa, jos pommitukset alkaa tai johonkin on pakoon lähdettävä. Ei sitä määräänsä enempää pysty mukanaan kantamaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️