Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 24, 2021, 21:18:12
^Sitä etten hyväksy cancel-kulttia.

Jaa. Kuten muoksautin, katsotko, että he ovat joutuneet lynkkauksen uhriksi, so. ihan samoilla reunoilla mennään kuin Kingin aikaan?

Sanoisin, että aika huono sanavalinta!

T: Xante

kertsi

Otan talteen itseäni ja mahdollisesti Bruttoa varten artikkelin, jossa pohditaan Valtaojan filosofisia kömmähdyksiä:
Tiede ja edistyksen myytti (Tieteessä tapahtuu, 1/2005. Sami Pihlström.)
En tänä iltana jaksa perehtyä alkua kovin paljon pidemmälle, ehkä jonain toisena iltana. Taitaa  vaatia enemmän tietämystä filosofiasta, kuin mitä itselläni on. Tai mitä Bruttolla on.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 24, 2021, 21:21:10
Otan talteen itseäni ja mahdollisesti Bruttoa varten artikkelin, jossa pohditaan Valtaojan filosofisia kömmähdyksiä:
Tiede ja edistyksen myytti (Tieteessä tapahtuu, 1/2005. Sami Pihlström.)
En tänä iltana jaksa perehtyä alkua kovin paljon pidemmälle, ehkä jonain toisena iltana. Taitaa  vaatia enemmän tietämystä filosofiasta, kuin mitä itselläni on. Tai mitä Bruttolla on.
Valtaojahan veljeili noiden liberaalisuvakkien kanssa pitkään, nyt sai nenälleen.
Nuo eivät hyväksy toisinajattelijoita, Rasmuksen pomokin sai juuri kenkää, koska arvosteli woke-ajatusta.
Eivät nuo halua keskustella, he haluavat sanella meille, mitä pitäisi ajatella. Rasmus tms. ovat autoritaristisia, jopa totalitaristisia, eivät muut mielipiteet heille kelpaa.

Toope

Miksi meidän tulisi heitä kuunnella?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 24, 2021, 21:06:35
^En millään pysty kääntämään aivojani asentoon, jossa oikeusjärjestelmän ulkopuolinen lynkkaus olisi hyvä asia.
Mutta kun se (kosto) on niin ihanaa! :D Ah niitä aikoja ja muistoja kun toisen Näkökulmalaisen kanssa osallistuttiin Seiskan boikotointiin=kiusaamiseen. Käänsin jopa Seiska lehdenkin telineessä nurin ja teimme heille kalliita tietopyyntöjä... ;D  Hävyttömän roskalehden päätoimittaja sitten lopulta pyysi armoa...

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 24, 2021, 14:40:45

En oikein ymmärrä, miksi olisi niin kamalan tärkeää saada neekeriä toistaa ja käyttää? Kyllä minä nykyään todellakin harkitusti käytän myös sanaa setämies. Ihan siitä huolimatta, että olen jopa hautaan saakka joutunut rakkaita setämiehiä saattamaan, niin miten niin se voisi olla ikävä sana keskustelussa huudella???

T: Xante

Xantippa taisi vastata omaan kysymykseensä.

Maailmassa ja Suomessa on ollut erilaisia sanoja, joiden käyttämistä on paheksuttu. Kirosanat ovat esimerkiksi tällaisia. Paheksuminen ja kieltäminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Kuka on saanut viimeksi sakon kirosanan lausumisesta.

Olen aikalailla absolutisti kirosanojen käytön suhteen. Esimerkiksi tunnettua p-kirjaimella alkavaa sanaa en ole sanonut oma-aloitteisesti koskaan. Kerran taisin joutua lukemaan jossakin tilanteessa ääneen jotain tekstiä, jossa kyseinen sana esiintyi, joten se oli pakko lausua ellei halunnut tehdä numeroa asiasta. Ei kai se ollut peräti vanhaa raamatun tekstiä. Olisinkohan pikkupoikana myös kerran kokeillut, miltä sanan sanominen tuntuu, mutta siinä ne ovat. Paholaisen palvonnastakaan en käytä sitä sanaa mitä siitä yleensä käytetään, koska sana kuuluu kieltolistalleni.

On myös joitakin ei kirosanoiksi luokiteltavia sanoja, joita en erinäisistä syistä halua sanoa enkä kirjoittaa.

Kyllä minä siis sanojen sensuroimisen omalla kohdallani hallitsen.

En muista tapausta, että jokin sana olisi kielletty totaalisesti. Jos niin tehdään, voisiko lakiteksti olla tämän tyyppinen:

15 §

Rasistisesti kansanryhmää loukkaavan sanan hallussapito

Joka oikeudettomasti pitää hallussaan teksti-, ääni- tai kuvallennetta, jossa esitetään kirjaimet e, i, k, n ja r peräkkäin siten, että niistä muodostuu sana "neekeri", on tuomittava rasistisesti kansanryhmää loukkaavan sanan hallussapidosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Rasistisesti kansanryhmää loukkaavan sanan hallussapidosta tuomitaan myös se, joka on maksua vastaan tai muuten sopimalla hankkinut pääsyn 1 momentissa tarkoitettuun kuvaan tai kuvatallenteeseen niin, että se on hänen käytettävissään tietokoneen tai muun teknisen laitteen välityksellä ilman laitteelle tallentumista.

17 c §

Rasistisesti kansanryhmää loukkaavan sanan seuraaminen

Joka lukee tai kuuntelee tai katselee järjestettyä esitystä, johon sisältyy sana "neekeri", on tuomittava rasistisesti kansanryhmää loukkaavan sanan seuraamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Lakiin liittyvän siirtymäsäännöksen mukaan kansalaisilla on kaksi vuotta aikaa luovuttaa ilman rangaistusta poliisille kodeissaan oleva materiaali (kirjat, lehdet, kuvat, filmit, äänitteet, taideteokset), joissa esiintyy edellä mainittu sana.

Valtio perustaa hävityspartioita tuhoamaan painotuotteet ja äänitteet ja elokuvat ja muut tallenteet, joissa tiedetään esiintyvän kielletyn sanan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_451_(vuoden_2018_elokuva)#/media/Tiedosto:Fahrenheit_451_2018_poster.jpg


Norma Bates

Onko Ruotsissa keskusteltu siitä oliko Astrid Lindgren rasisti? Enid Blyton muistaakseni on jo moiseksi todettu.

Melodious Oaf

#1687
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2021, 23:52:22
Onko Ruotsissa keskusteltu siitä oliko Astrid Lindgren rasisti? Enid Blyton muistaakseni on jo moiseksi todettu.

En ole täysin keskustelun tasalla enkä varmaan aivan äärilaitoja kuule ollenkaan, mutta ravaan siellä jatkuvasti, ja ei. Ei minusta Lindgeniä pidetä siellä rasistina.

Kas kun ei Aristotelestä vielä ole todettu aivovammaiseksi monien typerien aivoitustensa tähden.

Jotenkin se on niin nettiaikaa että ihmisten kyky lukea mitään kontekstissaan on ihan nolla, ja toisaalta tällaisen heiltä vaatiminen on vaihtelevasti rasismia, seksismiä tai mitä hyvänsä, kunhan määre sopii tilanteeseen osallistujien attribuuttien konfiguraatioon.

Itse en ajatellut väistää tässä ikinä senttiäkään, mutta sen varmaan on joku ehkä jo aavistanut :P Jos se nyt maksaa minulle työuravaihtoehdoissa jotakin, niin saa se maksaa. Kaikki me niitä maksajia lopulta ollaan kuitenkin.

Melodious Oaf

Mut jos tätä nyt viedään ihan äärimilleen spesifiin, niin VHP:n ja Xantippan ja kertsin mielipiteiden sellainen eräänlainen implikaatio on se, että mun ei pitäis olla töissä Suomen koululaitoksessa tai opettaa täällä kenekällään mitään — ei kriittistä ajattelua, ei kirjallisuutta, ei kielitiedettä, ei varhaiskasvatusta, ei mitään.

Koska on olemassa joku kriittinen oikeassa olemisen kohta joka jää minulta näkemättä ja jonka he ja kaltaisensa joka kohdassa näkevät minua paremmin.

Kuten olen jo muualla sanonut, se on minulle lopulta aivan vitun sama. Teen omaa juttuani vaikka sitten saatana Gibraltarissa jos se ei teille sovi.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2021, 23:52:22
Onko Ruotsissa keskusteltu siitä oliko Astrid Lindgren rasisti? Enid Blyton muistaakseni on jo moiseksi todettu.
Ja Tiernapojat, osin...

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 25, 2021, 00:31:58
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2021, 23:52:22
Onko Ruotsissa keskusteltu siitä oliko Astrid Lindgren rasisti? Enid Blyton muistaakseni on jo moiseksi todettu.
En ole täysin keskustelun tasalla enkä varmaan aivan äärilaitoja kuule ollenkaan, mutta ravaan siellä jatkuvasti, ja ei. Ei minusta Lindgeniä pidetä siellä rasistina.
Jos olisi ollutkin niin hän saanut jo varmaan anteeksi: Viimeisinä vuosinaan hän keskittyi enemmän niiden maahanmuuttajien asioihin, jotka eivät saaneet turvapaikkaa Ruotsista.[13] Hän muun muassa maksoi täysin omilla rahoillaan muutaman maahanmuuttajatytön koulutuksen. - https://fi.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 25, 2021, 00:39:58
Mut jos tätä nyt viedään ihan äärimilleen spesifiin, niin VHP:n ja Xantippan ja kertsin mielipiteiden sellainen eräänlainen implikaatio on se, että mun ei pitäis olla töissä Suomen koululaitoksessa tai opettaa täällä kenekällään mitään — ei kriittistä ajattelua, ei kirjallisuutta, ei kielitiedettä, ei varhaiskasvatusta, ei mitään.

Koska on olemassa joku kriittinen oikeassa olemisen kohta joka jää minulta näkemättä ja jonka he ja kaltaisensa joka kohdassa näkevät minua paremmin.

Kuten olen jo muualla sanonut, se on minulle lopulta aivan vitun sama. Teen omaa juttuani vaikka sitten saatana Gibraltarissa jos se ei teille sovi.
Miten tuo liittyy mihinkään, mitä olen sanonut?

Kieltämättä tänään kyllä ajattelin muutaman sekunnin sitä, että sulla joskus menee opettajarooli päälle täällä keskusteluissa, ja se voi olla välillä aika raskasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Se liittyy tähän sikäli, että mun on tosi raskasta tehdä semmosta duunia, missä oikeasti puhutaan ihmisistä ja niiden elämistä, kun sitä jatkuvasti ja estoitta kommentoi ja asioista paremmin tietää ihmiset, joilla mun näkökulmasta ei ole yhtään mitään siinä lautasella paitsi oma ego.

Mutta eipä noi opettamisen tai kasvattamisen ongelmat kai siihen palaudu.

Arkisella tasolla se on sitä, että täällä jaksetaan jauhaa satoja viestejä jostain neekereistä, mutta ketään ei kiinnosta paskan vittua oikeasti varhaiskasvatus ja se mitä täällä tai tässä maassa oikeasti on pielessä tai tapahtuu.

Nehän on vaikeita kysymyksiä, ja tollaseen neekeriasiaan taas on helppo ottaa kantaa, kun mistään ei leikata jos sanot mitä mieltä olet.

Mutta niin se on lopulta Toopenkin suhteen — ei ne senkään viestit ja kannanotot yhtään enempää kai maksa tai tuota päästöjä tai kustannuksia.

Jos viestimäärää ja keskusteluja seuraa, niin Suomessa on pielessä se että osa jengistä on niin tyhmiä että ne on persuja tai äänestää persuja. Ikään kuin ne olis koko ajan estäneet näkemästä mitään muuta tai hoitamasta mitään asioita kuntoon.

Mun mielestä se on ihan sysihuono tekosyy ja mua sylettää toi koko teidän paska niistä. Enkä mä oikeastaan edes jaksa enää etsiä siihen mitään sovintoa — tapelkaa ja solvatkaa toisianne jos se teitä kiinnostaa.

Itse menen sinne, missä nyt löytyy jotain määrärahoja ja kiinnostusta siihen, mikä mun mielestä on tärkeää ja johtaa johonkin. Eikä se ole mitään sen kummempaa sekään kuin elämää ja luonnollista. Täällä ihmisiä kiinnostaa nyt se kuka on persu tai naimisissa persun kanssa yms. 

Se varmaan tästä tasaantuu, ja nykyinen kehitys johtaa joskus parinkymmenen vuoden päästä siihen että kaikki ne epäkohdat oikeasti hoidetaan. Se on mun mielestä ihan mahdollista, ja ilohan tänne on silloin palata.

Mä en vaan jotenkin jaksa nykyistä ilmapiiriä tippaakaan. Tuntuu että asenneilmapiirin määrää joka asiassa tahot, jotka ei oikeasti tee mitään eikä tiedä, mistä ne puhuu.

Mua taas ei kiinnosta sellainen vellova keskustelu oikeastaan ollenkaan. Tehkää ihan mitä parhaaksi näette ja hoitakaa ne asiat niin kuin parhaaksi näette.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Laika - marraskuu 24, 2021, 05:44:26
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 24, 2021, 01:35:42
PS-edustaja on tajunnut pointin? Nyt kun edustajatoverinsa ja PS-kannattajat tajuasi ottaa hältä oipiksi...?

Veikko Vallin @MailVeikko
Lähipiirissä seuraan henkilöitä, jotka ovat kotoisin portugalinkielisestä Saharan eteläpuolisesta Afrikan maasta. Käyttävät n-sanaa toisistaan rennosti huumorilla mutta sanovat, että ns. valkoiset eivät sitä voi tehdä, koska meidän käyttämänä se loukkaa. Täysin ymmärrettävää.

- https://twitter.com/MailVeikko/status/1462878650404122631

Enpä ole seurannut miehen edesottamuksia. Vakaa usko kontekstin piilottamiseen retoriikan keinona on pilannut internetin siinä määrin, että Vallinin kommenttia on ulkopuolisen itse asiassa varsin mahdotonta ymmärtää varmasti oikein. Sääli sinänsä.

Ehkä Vallin vain yrittää sanoa, että hän ymmärtää mitä kontekstuaalisuus kielenkäytössä merkitsee. Ainakin yhden olisi virkistävää uskoa niin foorumin kirjoittajakunnan seassa möyriessään.
Minulla tuli aluksi mieleen sekin vaihtoehto että tuo oli nyt vain persuvitsi, ironia (jota on ulkopuolisen vaikea tunnistaa), mutta ei. Hän sai näpäytettyä Jari Sarasvuota, joka juuri ennen tuota oli julistanut totaalikiellon n-sanalle: Ei ole enää ok käyttää n-sanaa missään, koskaan. Ei eduskunnassa, ei vanhoista lastenkirjoista puhuttaessa, ei edes jammailla n-sanalla hip-hop -keikalla. ...
  Tällä Jari sai sen jännän itsensä-nurkkaanmaalaus-twistin että hän valkoisen enemmistön edustajana kieltäisi Vallinin lähipiirin mustia ees keskenään käyttämästö tiettyjä sanoja. = valkoisen enemmistön edustajan, Jarin, harjoittamaa sortoa! (Ja persu Vallin nauraa taustalla).

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Melodious Oaf

Miten mä nyt diplomaattisesti sanoisin sen... mun mielestä nykyisessä maailmantilanteessa me ollaan aivan liian lähellä Venäjän rajaa siihen, että meillä olis oikeasti alkuunkaan varaa tämmöseen ihmeen lässyttämiseen.

On helvetin noloa, että Ruotsi on paremmin ja tosissaan varautunut ja että Euroopan kova raja siirtyy sinne, osin tietysti vesistön tuoman kulkuesteen takia.

Mulla ei oikein ole tohon muuta sanottavaa kuin että keskittykää nyt saatana niin kyllä ne asiat voidaan ehkä vielä hoitamalla ratkaista.