Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Onnellisen materialistin hekumointia tavaramaailmassa

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 19:43:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Olen kyllä vähän pettynyt ettei Viihtis tilannut tuota kahdeksan tonnista Fiskarsia.  ;D
Sehän vastaisi about kuutiota umpirautaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Olisi sitten saatu antaa hyviä vinkkejä sisäkäyttöön tarkoitetuista nostolaitteista :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Älkäähän ny. Ei se tablettikaan ole kaivannut sitä telinettä. Ihan hyvin olen jaksanut katsella sillä star warsssia ihan perinteisesti käsivoimin. Aliarvioin kestävyyslihakseni laitetta hankittaessa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 16, 2022, 13:49:28
^
Minä en ikinä oppinut hanskoja käyttämään keittiössä. Sen sijaan minulla on kymmenkunta hyvänkokoista patalappua ja ne ovat aina käden ulottuvilla, kun niitä on riittävästi. Työskentelyn jälkeen siivoan paikat ja pinoan patalaput sievään pinoon odottamaan seuraavaa puuhasessiota.
¨

Olen jokusen kerran polttanyt kämmenselän tai käsivarren ottaessani jotain kuumaa (ja inhottavasti läikkyvää) uunista. Ja tässä Laurin tapauksessa hänellä lienee vielä aikomus tehdä patoja, jolloin painavan patakattilan kannen raosta voi tulla tulikuumia höyryjäkin käsille, ja jopa nesteitä, jos on täysi pata. (Nesteet voivat tulla toppakankaisten patalappujen läpi).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Mulla on kintaita ja patalappuja kyllä jo valmiiksi, ja molempia käytän fiiliksen mukaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Että mikään pakko ei ole sijoittaa sellaisiin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Minua tuossa padassa huolestuttaisi juurikin liedellä käyttö, sillä kaikissa muissa keitto- ja paistoastioissani on kuumenemattomat kahvat. Siinä olisi oltava tarkkana, jos yhtä pataa joutuisi käsittelemään patalappujen tai -kintaiden kanssa. Siinäkin kyllä unohtaminen kouluttaa varmaan hyvin. Tietty se itseni ikäinen (vähintään) valurautainen paistinpannu on poikkeus, joka vahvistaa säännön. Mutta sen käyttö minulle on aina The Tapaus, joten silloin keskityn työskentelemään vain sen kanssa ja käytän patalappua., jos pannu on niin pitkään kuumentunut, että lämpö ylettyy kahvaan asti polttavan kuumana.

Noita kahvaan laitettavia lämpösuojia näköjään myydään lisätarvikkeenakin. En sitten tiedä, miten toimiva tuollainen on mihinkin kahvaan.
https://cdon.fi/sisustus-kalusteet/lamposuoja-ja-kahva-silikonia-p74070411
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Masterchefissä olen ainakin kaksi kertaa nähnyt paistinpannun (traktöörinpannun?, jolla ensin paistetaan liedellä, sitten lykätään uuniin vielä se pannu lihapaloinen, jotta kypsentyisi paremmin kauttaaltaan, ja sitten nostetaan liedelle, ja sitten epähuomiossa (kai kauhean kiireen takia?) otetaan paistinpannun kahvasta samalla lailla kuin normikäsittelyssä eli paljain käsin, ja poltetaan käsi rakkuloille. Näyttää kivuliaalta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Onko teillä minkälaisia kokemuksia kiertoilmakypsentimistä (air fryer)? Minkälaisten sapuskojen valmistamisessa sellaisesta olisi perinteiseen uuniin nähden hyötyä?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

#83
^
Itsellä ei ole kokemusta air fryeristä. Masterchefissä käyttävät muistaakseni jonkinlaisena uppopaistamisen korvikkeena, jossa ei tarvitse käyttää rasvaa. Taisivat tehdä ranskalaisia, ja jotain leivitettyä kanaa tms.. Tämän mukaan siinä voi suurinpirtein tehdä melkein "mitä tahansa": https://www.philips.fi/c-e/ho/ruoanlaitto/airfryer-xxl

Itse en suin surminkaan hankkisi sellaista ylimääräistä tilaa vievää laitetta, kun muutenkin lähinnä keitän tai höyrytän ruokani, enkä edes juurikaan paistinpannua käytä. Ja harvoin uuniakaan (jossa on kiertoilma, ja grilli ja vaikka mitä).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Vain kokkikisassa minäkin olen nähnyt kapinetta käytettävän ja senkin melkoisen vilahtaen. Ihan mielenkiintoinen kapinehan se on ja voin helposti kuvitella, että idea alkaa polttelemaan, mutta ainakaan omassa ruuanlaitossani en kyllä keksisi sille niin paljoa käyttöä, että se puolustaisi tilaansa pienehkössä keittiössäni. Päivittäisessä käytössä on jo kahvinkeitin, vedenkeitin ja mikro esillä ja työpöydän nurkassa vielä leivänpaahdin hieman harvemmin käytettynä. Paljon enempää ei mahtuisikaan, jotta työtila ei menisi ihan olemattomiin.

Googlehaulla ensisilmäys kertoi, että hintahaitari on 40 euron halpisvehkeestä 300 euron kalliiseen vehkeeseen. Nuo näkyi hakutuloslistassa enkä yhtään kurkkinut, miten nuo ääripäät toisistaan poikkesivat.

Tarkempaan tarkasteluun valitsin Philips Airfryer, jota on kolmea kokoa ja hintahaitari on noin 130 - 260 euroa.

Siinä nyt on ensimmäinen asia mietittäväksi, koko. Ostaako iso, jolloin saa yhdellä kertaa pienelle vierasporukallekin tehtyä vai ostaako pieni vain omaan käyttöön. Ja mitä yleensä tarkoittaa 4 annosta tai 5 annosta --- mitä kuuluu yhteen annokseen? Jäisikö iso sitten vain vierasruokien valmistukseen vai olisiko sillä arkikäyttöäkin?

Tuossa nyt olisi tarjolla 60 päivän kokeilu kotona ja jos ei  tunnu kivalta, niin sen voi palauttaa ja rahat saa takaisin. Ostokseen kuuluu myös joku appi, jossa tarjotaan reseptejä ja vinkkejä käyttöön. Tuo minusta on hyvä, kun monesti uuden lainen kapine jää vajalle käytölle, kun ei oikein tiedä, mihin kaikkeen sitä voisi käyttää. Mutta itseni tuo appikaan ei saisi houkuteltua hankintaan.

Voi olla, että olen liian jumittunut perinteiseen ruuanlaittotapaan, vaikka mikro kyllä on tässä vuosikymmenten kuluessa uinut keittiöni käytetyimmäksi laitteeksi. Kyllä minä ne ranut uunissa teen jatkossakin :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 27, 2022, 17:46:00
Voi olla, että olen liian jumittunut perinteiseen ruuanlaittotapaan, vaikka mikro kyllä on tässä vuosikymmenten kuluessa uinut keittiöni käytetyimmäksi laitteeksi. Kyllä minä ne ranut uunissa teen jatkossakin :)

Olen pari kertaa saanut
mikrovalmiita ranskalaisia. Ei huonoja. Ei tule sellaisia palaneita koppuroita tai superveteliä lötköjä kuin pakasteita uunissa valmistettaessa, useimmiten.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Juu, olin äskeiseen aikeissa kirjoittaa noista, että pahimpaan hoppuun on pari boxia noita pakkasessa, mutta en kehdannut :D
Kun likat oli teinejä, niin noita kului jokunen rasia pahimpaan tuskaan, mutta itse en lämmennyt oikein noille. Kyllä minä uunissa saan tehtyä aika rapsakoita, mutta käytän uunia kuumempana kuin ohjeessa on.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 27, 2022, 18:26:13
Juu, olin äskeiseen aikeissa kirjoittaa noista, että pahimpaan hoppuun on pari boxia noita pakkasessa, mutta en kehdannut :D

:) :-*  Yllättävän sitkeässä on itsetekemisen mentaliteetti vielä nykyihmisessäkin. Se on kyllä hienoa ja osoittaa oman tekemisen arvostusta. Kääntöpuolena on tietysti häpeä, joka aiheutuu siitä, että tarjoillut ranskalaiset eivät ole itsekasvatetuista perunoista omin käsin alusta loppuun hartaudella valmistettuja.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Kaksi seikkaa voisi puoltaa air fryeria nimenomaan ranskanperunoiden kohdalla. Noissa mikroranskalaisissa on 13 g rasvaa / 100 g. Air fryerissä ei tarvitse rasvaa, eli voisi olla vähän terveellisempi vaihtoehto? Ja toisekseen, mikroranskalaiset maksavat oliko se 1,7€ / 90 g. Jos oikein laskin, tulee potulle hurja kilohinta18.88 €. Verrattuna sitten siihen, että paljonhan potut maksavat kaupassa? 70 senttiä/kg? Ja toisaalta ranskalaisten hintaa nostaa kyllä air fryerissä myös laitteen hinta, esim. 499 € oli jokin pähee vehje.

Jos ranskalaisia haluaa tehdä alusta alkaen, niin ehkä semmoiset haitekkkivehkeet kuin kattila ja reikäkauha riittäisivät? (Reikäkauhan virkaa voi toimittaa myös reiällinen perunasurvin tai paistolasta tms.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Kuinkahan usein ranskalaisia tulee syötyä, joten kannattaako sitä varten laitetta hankkia tai edes niiden terveellisyyttä miettiä. Pakasteena ostettuna ovat ihan edullisia Mummon aidot ohuet tikkuperunat 750 g pakaste 2,49 euroa (K-ruoka) ja tuosta syön neljä ateriaa, jos ei ole kavereita jakamassa :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️