Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 04, 2022, 09:43:26
Mitä tulee FlickFetchiin, sillä loppuaikoina kopioin. Se vain lakkasi toimimasta, kun Yle pani kapuloita rattaisiin. Myös Fetchiä päivitettiin, ja välillä se hetken ajan toimi, mutta Yle taisi lopulta voittaa kisan.

Toimi tänäkin päivänä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Huom!

Twitterin lukuoikeuden pystyy helposti kiertämään: kun se ilmoittaa ketjuja alas vieritettäessä kirjautumisesta, niin klikatkaa "Kirjaudu sisään" -namiskaa, ja klikatkaa sen jälkeen vasemmassa ylälaidassa olevasta ruksista kirjautumisikkuna pois. Sen jälkeen voi jatkaa lukemista.

Onnistuu myös siten, että vaihtaa selaimen hakupalkissa t-kirjaimen vaikka n-kirjaimeksi, eli nitter.com/oihgufvih/iouhpioh.

UBlock Originissa on myös oma filtteri, jolla esto kiertyy automaattisesti.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

create.vista.com -sivustolla tällä hetkellä jo yli 700 erilaista taustakuvaa ja muuta sälää, joilla osoittaa verkossa tukeaan Ukrainalle. Facebook-, Zoom-, LinkedIn-, Insta- ja niin edelleen pohjia.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Piti oikein kalenterista tarkistaa, että olenko nukkunut pari viikko Ruususen unta ja yllättäen herännyt aprillipäivään.

MS:ltä on päässyt taas kunnollinen aivopieru. Outlook -sähköpostisovellukseen on lisätty valmiita vastauksen aloitusvaihtoehtoja. Onneksi tuossa oli myös mahdollisuus antaa asiasta palautetta ja poistaa ehdotukset käytöstä. Kyllä oli niin tulikivenkatkuinen palaute, että harvoin sellaista annan.

Minulle ainakin sähköposti on väline, jolla käyn asiallista kirjeenvaihtoa niin "virallisempien tahojen" kuin myös kavereideni kanssa. Se ei ole mikään chätti, johon töksäyttelen mitä sattuu lyhyesti ja ytimekkäästi, vaan jokaisen vastauksen mietin ja kirjoitan erikseen omin kätösin.

Paljonko sitten auttaisi ja helpottaisi, jos vastauksen pari ensimmäistä sanaa tulisi näppärästi klikaten, kun muuten kirjoittaa esimerkiksi tämänkin viestin verran tekstiä?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#1159
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 04, 2022, 10:21:21
Toimi tänäkin päivänä.

Hyvä.

Asiasta toiseen.

Asensin Chromebookin "Linux-osioon" LibreOfficen. Siiinä ei ole suomenkielen oikolukua. Olen joskus onnistunut lataamaan ja asentamaan oikoluvun jälkeen päin, mutta tässä tapauksessa se voi olla vaikeaa.

Vuoden 2015 Chromebookissani ei ole mahdollista käyttää Android-ohjelmia eikä myöskään Linux-ohjelmia. Uudessa käyttö on mahdollista.

Katselin ohjeita, joiden mukaan vaihtoehtona on käyttää Chromebookin sisäistä Linuxia tai asentaa kokonaan uusi Linux rinnakkaisjärjestelmäksi. Valitsin ensimmäisen vaihtoehdon, koska minulla on muita Linux-koneita, eikä Chromebookin tarvitse olla sellainen. Toinen syy on se, että en halua käynnistysvaiheeseen mitään ylimäärästä hidastetta. Koneen vaatimaton tallenustilakin asettaa rajoituksensa.

Olen kaivannut Chromebookiin oikeata tekstinkäsittelyohjelmaa sekä jonkinlaista kuvankäsittelyohjelmaa. Nyt ne molemmat eli Gimp ja LibreOffice on asennettu ja tuntuvat toimivan. Muuta en tässä vaiheessa kaipaa. Suomenkielisen oikoluvun puute on enää ongelmana.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Oikofixiä käytän, mutta se on hankala. Ensin pitää kopioida teksti siihen ja korjata virheet yksitellen varsinaisessa tekstissä. Jos Oikofixin tekstin kopioi takaisin tekstinkäsittelyohjelmaan tai foorumin boksiin, tekstin asettelu menee sekaisin. Rivinvälit häviävät.

Joissakin toisissa netissä olevissa sovellutuksissa tulee ylimääräisiä tyhjiä rivejä välejä kappaleiden väliin. Oikofix toimii toisinpäin ja hävittää tyhjiä rivejä.

Muutama sana huonosta ostoksestani eli HP:n halpischromebookista.

Ensinnäkään en pidä 1366 pikselin leveydestä 14 tuuman näytöllä, koska pikselit tulevat näkyviin ainakin likinäköiselle kuten minä. Vanhassa Chromebookissani on pienempi näyttö, joten siinä 1366 pikselin leveys näyttää terävämmältä.

Koneen varsinaisia ongelmia ovat (näitä mainitaan testisivullakin) huono näyttö ja huono teho.

Huono näyttö ilmenee siten, että Yle Areenan videot näyttävät latteilta. Kuvassa mustat kohdat eivät ole mustia vaan epämääräisen harmaita. Heikko teho puolestaan ilmenee siinä, että koneella ei voi katsoa kännykällä tai videokameralla kuvattuja 4K videoita. Tai voi katsoa, mutta kuva nykii. Kone ei siis jaksa pyörittää videota. Onhan se aika huonoa, kun kännykätkin jaksavat.

Kaupan myyjä tarjosi minulle ostotilanteessa halvemmalla hinnalla asiakaspalautuskonetta. Nyt ymmärrän, miksi niitä on kertynyt.  Joku on palauttanut huonon ostoksen.

Tarinan opetus on se, että ei pitäisi tehdä pikapäätöstä ostaa jotain.

Olin päättänyt, että en osta mitään konetta vaan ainoastaan tietokonelaukun, jos löytyy sopiva. Ajattelin kuitenkin samalla vilkaista erästä tarjouskonetta, jonka ostamista olin aikaisemmin harkinnut. En siis aikonut ostaa sitä vaan pelkkää uteliaisuuttani katsoa, millainen se on. Näitä koneita ei kuitenkaan ollut liikkeessä. Sen sijaan oli kolme euroa kalliimpi kone, joka oli hieman pienempi ja siten kokonsa puolesta paremmin tarpeisiini sopiva. Vilkaisin kännykällä nopeasti jotain "review" sivua kyseisestä koneesta, mutta en lukenut arvostelua riittävän tarkasti. Ajattelin, että kai koneen voi ostaa, koska mainitaanhan testissä, että siinä on hyvä akkukesto ja mukavan tuntuinen näppäimistö. En osannut kuvitella, että näyttö voisi olla niin huono kuin miksi se osoittautui. Enkä osannut kuvitella, että teho olisi niin heikko, ettei edes kännykkävideota voi katsoa.

Halpisromua ei kannata ostaa - vai kannattaako?

Edellinen Chromebookini on kaupan halvin eli todellinen halpiskone. Olen ollut siihen tyytyväinen. Se oli täysin ilman harkintaa ostettu. Ehkä on niin, että jos ostaa halpiskoneen, sen suhteen pitää olla erittäin tarkka. Toisaalta hyvällä tuurilla voi ostaa kelvollisen, huonolla tuurilla ei.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 15, 2022, 08:17:09

Olen kaivannut Chromebookiin oikeata tekstinkäsittelyohjelmaa sekä jonkinlaista kuvankäsittelyohjelmaa. Nyt ne molemmat eli Gimp ja LibreOffice on asennettu ja tuntuvat toimivan. Muuta en tässä vaiheessa kaipaa. Suomenkielisen oikoluvun puute on enää ongelmana.

Onnistuin (hyvällä tuurilla) lataamaan ja asentamaan Voikko-lisukkeen terminaalin kautta. Nyt toimii.

Itse LibreOffice on aivan karmean näköinen, mutta kai se on hvväksyttävä, kun kyseessä on jonkinlainen virtuaali-Linux. Pääasia, että voi kirjoittaa.

MrKAT

Luukku piste com:ssa mulla on ollut ilmainen sähköposti osoite (useitakin kun aiemmat vanhentuneet), mutta ilo loppuu 24.5.2022. Kaikki muuttuu maksulliseksi (€5,99/kk) ja pitää rekisteröityä ilmeisesti "kunnolla" henkilötiedoin. 
  Mutta kun tarttis sähköpostiosoitteen jonka leviäminen verkossa tms vääriin käsiin ei riskeeraisi minua joka olen käyttänyt väärää synttäriaikaa, osoitetta jne. (Esim. blogiin kommentointi voi vaatia edes nimellisesti jotain email-osoitetta.)
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 01, 2022, 23:43:54
Luukku piste com:ssa mulla on ollut ilmainen sähköposti osoite (useitakin kun aiemmat vanhentuneet), mutta ilo loppuu 24.5.2022. Kaikki muuttuu maksulliseksi (€5,99/kk) ja pitää rekisteröityä ilmeisesti "kunnolla" henkilötiedoin. 
  Mutta kun tarttis sähköpostiosoitteen jonka leviäminen verkossa tms vääriin käsiin ei riskeeraisi minua joka olen käyttänyt väärää synttäriaikaa, osoitetta jne. (Esim. blogiin kommentointi voi vaatia edes nimellisesti jotain email-osoitetta.)
Aprillia, Luukku ei ole tuollaista ilmoittanut.

Jaska

#1165
Lainaus käyttäjältä: Toope - huhtikuu 02, 2022, 01:00:40
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 01, 2022, 23:43:54
Luukku piste com:ssa mulla on ollut ilmainen sähköposti osoite (useitakin kun aiemmat vanhentuneet), mutta ilo loppuu 24.5.2022. Kaikki muuttuu maksulliseksi (€5,99/kk) ja pitää rekisteröityä ilmeisesti "kunnolla" henkilötiedoin. 
  Mutta kun tarttis sähköpostiosoitteen jonka leviäminen verkossa tms vääriin käsiin ei riskeeraisi minua joka olen käyttänyt väärää synttäriaikaa, osoitetta jne. (Esim. blogiin kommentointi voi vaatia edes nimellisesti jotain email-osoitetta.)
Aprillia, Luukku ei ole tuollaista ilmoittanut.
Ei vaan  https://www.luukku.com/luukku?item=notice&op=display-nologin&num=8321277

Ohjeet uuden ilmaisen Googlen @gmail.com tilin luomiseen: https://support.google.com/mail/answer/56256?hl=fi
Olikohan niin että Googlelle joutuu antamaan toimivan ppuhelinnumeron jota voidaan tarvita selaimella tiliin kirjautuessa.

Myös Microsoftin @outlook.com osoitteet ovat paljon käytettyjä.

Kopek

(Seuraava teksti sisältää todennäköisesti kirjoitusvirheitä.)

Erinäisistä syistä johtuen minulla on edelleen Windows XP yhdessä koneessa, jota satunnaisesti käytän. Kytkin paketista otetun (en muista, milloin ostettu) litteän WD "My Passport" kovalevyn USB-liitäntään, koska haluaisin kopioida eräitä tiedostoja sinne. Mutta levypä ei kelvannutkaan. XP ei löytänyt ajuria. Paketissa lukee, että Compatibility Windows 10, 8 or 7.

Ei huvittaisi ladata mitään hämäräsivujen "drivereita". Onko hyväksyttävä ainoana realiteettina se, että levy ei toimi ja siirtokopioitava tiedostot hankalasti toisen levyn kautta eli kopioimalla ensiksi sinne ja siitä "My Passportille". Ne ovat isoja videotiedostoja.

Käytän ikivanhaa tietokonetta ja XP:tä mm. sen takia, että sisäinen Pinnacle "videokortti" on asennettu siihen, eikä se käy uudempiin järjestelmiin. Olen kokeillut. Koneen sisäiset kovalevyt ovat täynnä, joten ajattelin tyhjennellä niitä kopioimalla videoita muualle. Sen jälkeen voisin taas "kapturoida" videoita. En ole tehnyt sitä vuosiin, joten pitää vähän muistella ja totutella. Jos tässä asiassa loputtomiin jahkailee, ei ole enää toimia VHS-nauhureita. Toivottavasti joku vielä toimii ja löydän niitä.

Yksi mahdollisuus olisi asentaa vanhaan koneeseen uusi kovalevy, mutta taas törmätään "compatibility" kysymyksiin. Kovin iso levy ei kelpaa, ja pieniä ei tahdo enää löytää.

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 12, 2022, 16:45:45
XP ei löytänyt ajuria. Paketissa lukee, että Compatibility Windows 10, 8 or 7.
Kokeilitko hakea valmistajan kotisivuilta sopivaa ajuria?

Hippi

Millainen olisi hyvä tulostin vähään käyttöön?

Aina silloin tällöin tulee tarve saada juttu paperille, jotta sen voi lukea rauhassa kynän kanssa. Meillä oli joskus ensimmäisen tietokoneen kyljessä tulostin, kun lapset halusivat omia juttujaan paperille. Alkuinnostu oli kova, mutta kuten arvata saattaa, innostus hiipui nopeasti. Tulostin oli jonkin aikaa käyttämättä ja kun seuraava tarve tuli, niin eihän se enää toiminut. Oli paska kuivunut.

Onko olemassa sellaista, joka sietää tuollaisen muutamankin kuukauden käyttämättömyyden? Tosin, senkin voisi kai hoitaa sillä, että välillä tulostaa jonkun testisivun. Riittäisikö parin viikon välein?

Hyviä ideoita kellään?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 12, 2022, 19:32:12
Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 12, 2022, 16:45:45
XP ei löytänyt ajuria. Paketissa lukee, että Compatibility Windows 10, 8 or 7.
Kokeilitko hakea valmistajan kotisivuilta sopivaa ajuria?

Lopetin kokeilut, kun huomasin, että Toshiba -merkkinen levy sopii. Vanha kone näyttää hylkivän WD -nimisiä.

Valmistajan sivulla ei ollut viittauksia Windows XP:hen, koska tämä järjestelmähän on jo aikaa sitten aktiivikäytöstä poistunut.