Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Olkiluoto 3 ja sähköenergian hinta

Aloittaja ROOSTER, heinäkuu 19, 2019, 09:27:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/minkalainen-sahkosopimus-juuri-nyt-kannattaisi-solmia-asiantuntija-tasta-asiasta-olen-hyvin-huolissani-sahkomarkkinoilla/a3777987-3025-42b2-8853-e072f3632eb0"Pakkasiin, tuuliin, vesivarantoihin, Olkiluodon valmistumiseen tai tuotantolaitosten vikaantumiseen emme voi vaikuttaa. Käytännössä meille jää keinovalikoimaan kulutuksen joustaminen. Onneksi kuluttajat ovat siihen tarttuneet."

Juuri näinhän tämä on, kuten nainen (Heidi Paalatie) sanoo.  Lisäksi pitää ottaa huomioon, että kulutuksen vähentämistäkin tärkeämpää on kulutuksen ohjaaminen aikoihin jolloin sähköä on runsaammin tarjolla. Sillä on hyvin suuri vaikutus pörssihintoihin ja sitä kautta yleisemmin sähkön hintaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko



Tuskin se juurikaan hintaan vaikuttaa vaikka öitään valvoisi sähköä säästellen.

Eipä taida olkiluoto kolmonen ainakaan tänä vuonna startata- toivottavasti sentään jo ensi vuoden aikana..

>>>

Olkiluoto 3:n pumppuvaurioita tutkitaan edelleen – sähkön­tuotannon aikataulusta ei ole mitään tietoa
Vielä ei ole tietoa siitä, missä vaiheessa ydinvoimayksikkö palaisi taas tuottamaan sähköä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009185283.html

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 02, 2022, 16:01:56
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 02, 2022, 15:48:12
Sitten ROOSTERin kotitalouden sähkönkulutuksesta: Taloutemme sähkönkulutus kuluvan vuoden elo-lokakuussa oli 8% pienempi kuin vastaavana ajanjaksona 2021. Sähkölaskut eivät tosin pienentyneet. Haastan palstalaiset kisaan sähkönkulutuksen pienentämisessä marras-maaliskuussa. Tavoite olkoon 10%.

Otan haasteen vastaan.

Kakkosasunnossa: lokakuu 2022                513,89 kWh
                            lokakuu 2021                625,93 kWh


Pudotusta 18%
Täältä pestään teidät mennen tullen. Viime vuoden tilastoni alkavat vasta marraskuun alkupuolelta mutta koska sää oli liki yhtä lämmin silloin kuin tällöin (ja voin arvioida muilta kuukausilta myös) niin laskeskelin sähkönkulutuksen romahtaneen lokakuusta lähtien noin 75-85% eli murto-osaan entisestä. Sähkölämmitin on ollut nyt hiljaa kylmänä, vain kerran elokuun alun jälkeen yhtenä lltana se oli  päällä kun oli kipeä fiilinki ja sairaana pitää olla lämmin tila.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

En kyllä jaksa kaivaa vuoden takaista, mutta samaa luokkaa se on silloinkin ollut. Ei oikein saa mistään vahennettyä.
Muuttakaa kerrostaloon:
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Sossu (=kunta) muuten maksaa nykyään aika paljon sähkölaskuja...

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 07, 2022, 21:16:01
En kyllä jaksa kaivaa vuoden takaista, mutta samaa luokkaa se on silloinkin ollut. Ei oikein saa mistään vahennettyä.
Muuttakaa kerrostaloon:

Kamala tuo sinun nykyinen sähkösopimuksesi. Siirtymällä pörssisähköön voit säästää jopa yli puolet sähkökuluistasi kun käytät liettä, uunia, pesukoneita, imuria, hiustenkuivainta yms vain halvan sähkön tunteina.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Luultavasti halvan sähkön tunteina olen nukkumassa. Eikö sähkö ole yöaikaan halvimmillaan, näin ainakin luulisin?
Liettä käytän ehkä kerran viikossa, niin on aika yhdentekevää, milloin sen teen.

Ei tuo hinta ole vielä kipurajoilla ja jos halvemmalla saa vain kellottamalla elämänsä uudelleen ja sekoittamalla vuorokausirytmin, niin ei onnistu minulta. Olen valmis maksamaan mukavuudesta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2022, 09:14:31
^
Luultavasti halvan sähkön tunteina olen nukkumassa. Eikö sähkö ole yöaikaan halvimmillaan, näin ainakin luulisin?
Liettä käytän ehkä kerran viikossa, niin on aika yhdentekevää, milloin sen teen.

Ei tuo hinta ole vielä kipurajoilla ja jos halvemmalla saa vain kellottamalla elämänsä uudelleen ja sekoittamalla vuorokausirytmin, niin ei onnistu minulta. Olen valmis maksamaan mukavuudesta.

Ja minä kun pidin sinua hintatietoisena ja tarkkana ihmisenä ;)

Hinta vaihtelee paitsi vuorokaudenaikoina, myös päivittäin. Esimerkiksi sunnuntait ovat olleet halpoja päiviä. Ja vaikka et muuttaisi sähkönkulutuskäyttäytymistäsi mitenkään, on pörssisähkön keskihinta ollut pitkään puolet tuosta nyt maksamastasi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
No pitääpä perehtyä asiaan, etten pilaa mainettani :D

Kyllähän tuo yleinen maailman sekavuus aiheuttaa sen, että joku muutaman kymppi kuukaudessa sinne tai tänne ei jaksa kovin paljoa kiinnostaa. Ehkä ryhdistäydyn ja laitan ex-vävyn selvittämään minulle tuota asiaa. Hän on melkoisen pihi ja luultavasti on itsekin kiinnostunut ellei oli jo selvittänytkin asian perinpohjin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lokakuun pörssisähköhinnat. Mukaan mahtuu niin superhalpoja päiviä kuin kalliimpia kokkausaikoja.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2022, 09:14:31
^
Luultavasti halvan sähkön tunteina olen nukkumassa. Eikö sähkö ole yöaikaan halvimmillaan, näin ainakin luulisin?
Liettä käytän ehkä kerran viikossa, niin on aika yhdentekevää, milloin sen teen.

Jopa teet harvoin ruokaa.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Vaihto pörssisähköön onnistuu itselläni vasta vuoden kuluttua. Harmin paikka, kun se on nyt niin halpaa.
Kävelevä kremppakertymä

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 08, 2022, 09:33:04
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2022, 09:14:31
^
Luultavasti halvan sähkön tunteina olen nukkumassa. Eikö sähkö ole yöaikaan halvimmillaan, näin ainakin luulisin?
Liettä käytän ehkä kerran viikossa, niin on aika yhdentekevää, milloin sen teen.

Ei tuo hinta ole vielä kipurajoilla ja jos halvemmalla saa vain kellottamalla elämänsä uudelleen ja sekoittamalla vuorokausirytmin, niin ei onnistu minulta. Olen valmis maksamaan mukavuudesta.

Ja minä kun pidin sinua hintatietoisena ja tarkkana ihmisenä ;)

Hinta vaihtelee paitsi vuorokaudenaikoina, myös päivittäin. Esimerkiksi sunnuntait ovat olleet halpoja päiviä. Ja vaikka et muuttaisi sähkönkulutuskäyttäytymistäsi mitenkään, on pörssisähkön keskihinta ollut pitkään puolet tuosta nyt maksamastasi.

Textiteeveen sivulta 189 näkee pörssisähkön  kulussa olevan päivän tunneittain liikkuvat (vaihtuvat) hinnat.

Talvi on kuitenkin vasta tulossa ja hintahuiput voivat silloin olla jotain ihan muuta, kun ruotsikaan ei välttämättä kykene tuottamaan tarpeeksi sähköä myytäväksi suomeen.

Norjalla sama tilanne, he myyvät nyt paljon "virtaa englantiin ja muualle eurooppaan, heillä alkaa olla pulaa vedestä säätelyvoimana.

Tällä hetkellä 20-30 sentin hinnat näyttävät jopa siedettäviltä, niin se aika muuttuu.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - marraskuu 08, 2022, 10:30:30
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2022, 09:14:31
^
Luultavasti halvan sähkön tunteina olen nukkumassa. Eikö sähkö ole yöaikaan halvimmillaan, näin ainakin luulisin?
Liettä käytän ehkä kerran viikossa, niin on aika yhdentekevää, milloin sen teen.

Jopa teet harvoin ruokaa.

Joo, tosin siinä samassa sessiossa saattaa valmistua parikin ruokalajia, joita teen kerralla enemmän ja laitan pakkaseen. Ehkä kuitenkin olisi ollut totuudenmukaisempaa sanoa "kerran tai pari viikossa". Lisäksi tietty, jos ruokavieraita tulee tmv. poikkeavaa osuus kohdalle.

Muina päivinä käytän mikroa, joka kuluttaa vähemmän sähköä kuin liesi.
Pakastimestakin otan sulamaan jo hyvissä ajoin, ettei tarvitse mikron voimalla sulattaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2022, 10:44:44
Lainaus käyttäjältä: Socrates - marraskuu 08, 2022, 10:30:30
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2022, 09:14:31
^
Luultavasti halvan sähkön tunteina olen nukkumassa. Eikö sähkö ole yöaikaan halvimmillaan, näin ainakin luulisin?
Liettä käytän ehkä kerran viikossa, niin on aika yhdentekevää, milloin sen teen.

Jopa teet harvoin ruokaa.


Pakastimestakin otan sulamaan jo hyvissä ajoin, ettei tarvitse mikron voimalla sulattaa.

Talvella kannattaa esijäähdyttää elintarvikkeet parvekkeella ennen jääkaappiin laittoa ettei siihen tarvitse käyttää jääkaapin sähköä. Kovilla pakkasilla parvekkeella voi jäädyttää vaikka vesipulloja, jotka viilentävät jääkaapin ilmaiseksi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."